FAQ

På dessa sidor hittar du svar på vanliga frågor angående din bokning, betalning och diverse allmän information om våra semesterhus och lägenheter. Vi hoppas du kommer finna den information du söker här. Om inte, är du självklart även välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig gärna.

Vanliga frågor kring bokningar
Kan jag ringa er för att boka?

Självklart! Alla våra bokningsbara semesterbostäder finner du här på webben och kan då boka direkt online. Om du föredrar att boka via telefon, är du varmt välkommen att kontakta vår gästservice på 031-304 55 70 så hjälper vi dig med din bokning. 

När får jag information om nyckel och vägbeskrivning?

När du gjort din slutbetalning, blir dina resehandlingar tillgängliga på Min Bokning. Då kan du meddela ankomsttid samt får hyresbevis och vägbeskrivning med information om nyckelutlämningen.

Hur långt i förväg kan jag boka?

Du kan göra en bokning när som helst under året. Vi försöker öppna upp för bokning så tidigt som möjligt och oftast redan sommaren innan. Om det ännu inte är möjligt att boka det boende du önskar för nästkommande år, är du välkommen att kontakta oss så kan vi hjälpa dig med att lägga in en förhandsreservering.

Hur betalar jag?

När du har bokat ditt semesterboende hos NOVASOL, får du tillgång till din bokningssida ”Min Bokning”. Där hanterar du bl.a. din betalning. Vi skickar även en automatisk bekräftelse till den e-post du angav vid bokning, med länk till Min Bokning. 

Den första inbetalningen, 25% av hyresbeloppet, betalas direkt medan du inte behöver betala resterande del förrän senast 6 veckor före ankomst. Du kan då betala med Visa, Mastercard eller Bankgiro. Om du gör din första betalning med kort, dras resterande del automatiskt från kortet vid den andra inbetalningens förfallodatum. Detta givet att slutbetalningen inte redan är gjord. Vid betalning via Bankgiro, är det viktigt att du anger ditt bokningsnummer som referens. Kom ihåg att det då också kan ta några bankdagar, innan din betalning är registrerad hos oss.

Skulle du boka med mindre än 6 veckor kvar till ankomst, betalar du hela hyresbeloppet direkt. Då är endast kortbetalning möjlig. 

När får jag min bokningsbekräftelse?

När du genomfört din bokning här på hemsidan, får du en bekräftelse direkt. Vi skickar även automatiskt ett bekräftelsemail till den e-post du uppgav vid bokningstillfället. Om du inte fått bekräftelsemailet inom 15 minuter, vänligen kontrollera din skräppost alt. kontakta oss.

Mitt kort verkar inte fungera för betalning?

Om du får felmeddelande vid kortbetalning, kan du kontrollera följande punkter som är vanliga orsaker:

  • Kontrollera giltighetsdatum samt att det finns tillräckligt med pengar på kontot
  • Kontrollera att det är Visa eller Mastercard du använder. Visa Dankort eller Maestro fungerar ej.
  • Kontrollera att kortet är öppnat för internetköp. Även om det fungerat på andra nätbutiker, kan en del banker, t.ex. Nordea, kräva att kortet ska öppnas upp tillfälligt för internetköp.
Vanliga frågor kring våra semesterbostäder
När på dagen får jag tillgång till semesterhuset?

När du kan hämta ut nyckeln till din semesterbostad, oavsett om det görs hos en nyckelutlämnare eller vid bostaden, står beskrivet i dina resehandlingar. Ankomsttiderna är under eftermiddagen och ev. tidig kväll. I t.ex. Sverige, är de generella ankomsttiderna 16.00-20.00. För mer information angående ankomst/avresa läs Värt att veta för respektive land.

Kom ihåg att ALLTID meddela din ankomstid till ägaren, även om du ankommer inom den angivna tidsramen. Glöm inte heller att meddela om ni skulle bli försenade. Observera att en ankomst utanför ordinarie ankomsttider kan medföra en extra kostnad eller i vissa fall att bostaden fås tillgång till först nästa dag. Det kan t.ex. bero på att ägaren har en anställd för nyckelutlämning. Oftast går det bra att lösa ändå men om du tror att du ankommer sent, säkerställ ankomstinformationen innan avresa så att nyckelutlämningen sker smidigt.

När på dagen måste jag lämna huset?

Huset måste lämnas senast kl 10:00 på avresedagen. Tänk på att huset ska städas och lämnas i rent och ordentligt skick innan avresan, om inte slutstädning ingår eller har beställts. OBS! Om huset inte har städats ordentligt, kan kostnaden för extra städning debiteras i efterhand. 

För mer information angående ankomst/avresa läs Värt att veta för respektive land.

Hur är semesterhuset utrustat och inrett?

De flesta semesterhus är privatägda och inredda efter husägarens personliga smak. Utrustning och inredning kan därför variera från hus till hus. Till din hjälp har du objektpresentationen med detaljerad information om boendets utrustning samt bilder. Du kan även ta hjälp av stjärnkategoriseringen. Eftersom det är självhushåll, ska köket minst vara utrustat med de mest nödvändiga redskapen och porslin.

Får man vara fler än det angivna maxantalet?

Ett extra barn under 4 år får vid de flesta hus följa med utan extra kostnad (utöver maxantalet). Information om det är möjligt finns i objektbeskrivningen på de semesterbostäder där möjligheten finns. Om ett extra barn ska följa med, ska det ändå alltid meddelas. Annars gäller: Det får inte övernatta fler personer i semesterhuset, än vad som är angivet i beskrivningen. 

Det är inte tillåtet att tälta eller ställa sin husbil, husvagn eller liknade på tomten, såvida detta inte har godkänts av ägaren.

Finns det täcken och kuddar i semesterhuset?

Ja, täcken och kuddar finns alltid till samtliga gäster. Om inte sänglinnen ingår i hyresbeloppet eller kan hyras, tar du som gäst med dig egna. Information om vad som ingår eller vad som kan hyras hittar du på varje objektpresenation samt i dina resehandlingar. Är du allergisk, rekommenderar vi att du tar med egna täcken och kuddar. Vi kan även fråga husägaren, vilken typ av täcken och kuddar som finns i huset.  

Jag är allergisk, finns det allergisanerade hus?

Nej, vi har inga speciella semesterbostäder för allergiker. Vi kan tyvärr heller inte garantera att boenden där husdjur inte är tillåtet, aldrig har haft husdjur inne i bostaden. Det innebär alltså inte att de är allergivänliga. 

Ingår slutstädning i hyresbeloppet? 

Varje semesterbostad är mer eller mindre unik. Därför har också varje semesterbostad just sina förutsättningar gällande vad som ingår och kan hyras. På objektpresentationen ser du vad som gäller för just det boende du är intresserad av. Bland annat om slutstädning ingår, kan beställas, är obligatorisk eller om man som gäst städar själv.

Vad kostar en slutstädning?

Kostnaden för slutstädning varierar bl.a beroende på land, typ av boende och storleken på huset. Den ev. kostnaden för slutstädning står alltid beskriven på objektpresentationen. Om du ska städa huset själv, finns information om hur en slutstädning ska göras i ditt semesterhus.

Kan jag städa semesterbostaden själv?

Du kan städa bostaden själv innan avresa, såvida inte semesterbostaden har obligatorisk slutstädning, vilket innebär att det är obligatoriskt att betala för slutstädningen. Information om huruvida slutstädning måste betalas och hur mycket, hittar du på objektpresentationen innan bokning, i bokningsflödet, samt i dina resehandlingar. Om slutstädningen är obligatorisk, ligger det med i totalpriset vid en sökning.

Måste jag ta med rengöringsmedel m.m.?

Vi rekommenderar att du tar med det nödvändigaste, såsom toalettpapper, hushållspapper, diskmedel, tvättmedel, rengöringsmedel, kökshanddukar, dammtrasa. Även om flera husägare har detta i boendet som en service för gästen, är det är inget som är ett krav för ägaren.

Vilka förbrukningskostnader måste jag räkna med?

Huruvida förbrukningskostnader ingår eller tillkommer står beskrivet på respektive objektpresentation. Eftersom förbrukningskostnader (ström, telefon, gas, vatten, ved och uppvärmning) är varierande efter hur mycket man som gäst förbrukar, kan vi tyvärr inte visa en fast summa för detta. Förbrukningskostnader varierar pga. semesterhusets storlek, antal gäster, utrustning, tid på året osv.

Som gäst, läser man av elmätaren vid ankomst och vid avresa för att se antal kwh och därmed hur mycket man ska betala för sin förbrukning. Ett tips är att stänga av tekniska apparater såsom TV etc. och släcka lampor när ni lämnar huset. Det sparar både in kostnaden och är även mer miljövänligt. 

Får jag ta med husdjur och hur många?

Ja! Vi har väldigt många hus där det är tillåtet att ta med husdjur. Lägg till husdjur i din sökning här på hemsidan så visas enbart semesterbostäder till vilka husdjur är välkomna. Du kan även se på objektpresentationen om och hur många husdjur som är tillåtna.

Om det är tillåtet att ta med husdjur, är det generellt sett max. 2 stycken som får tas med i norra Europa medan det i södra europa får tas med 1 husdjur. 

Det tillkommer ingen extra kostnad för att ta med husdjur så länge de uppfyller boendets maxantal. Om du vill ta med fler, kan vi göra en förfrågan hos husägaren. I dessa fall kan det hända att ägaren tar ut en extra kostnad.

Måste jag ta med egna sänglinnen?

Ja, om inget annat anges på bokningen, så ingår inte sänglinnen, lakan eller handdukar. Däremot kan man ofta hyra sängkläder av husägaren. Information om det är möjligt att hyra och vad som ingår i hyresbeloppet får du på objektpresentationen, vid bokning samt i dina resehandlingar. 

Vad är ”Förbetald förbrukningskostnad”?

Om det står Förbetald förbrukningskostnad (ibland förkortat Förbet. förbr.) på det boende du vill boka,  innebär det att du betalar den vid angivna summan innan eller vid ankomst och sedan räknas dina förbrukningskostnader av mot den inbetalda summan. Ev. mellanskillnad får du självklart tillbaka.