Oavsett om du har en modern villa, semesterlägenhet eller ett traditionellt fritidshus att hyra ut, har vi – efter över 50 år i branschen – svaren på hur du får de bästa förutsättningarna till en riktigt bra uthyrning.
Kontakta oss för att få svar och personlig rådgivning för just ditt boende. Innan du bestämmer dig, träffas vi och går igenom allt. Att boka möte med oss är självklart kostnadsfritt och du binder dig inte till att hyra ut.
Hur mycket kan jag tjäna?
Många hyr ut sitt fritidshus för att få en extra inkomst. Men vad är det som avgör hur mycket du kan tjäna? Och vad kan du göra för att optimera din uthyrning?
Just detta är vår specialitet! Det är vårt uppdrag att hjälpa till så att du kan få så många gäster som möjligt till ditt sommarhus. Vilket i sin tur bidrar till en maximerad inkomst på boendet. Nedan har vi listat några exempel för hur hyresintäkterna kan se ut vid uthyrning. Det är flera faktorer som avgör detta. Våra rådgivare kommer därför alltid ut och besöker boendet innan uthyrningen startar.
Fyll i kontaktformuläret högst upp så hör vi av oss till dig. Om allt känns bra bokar vi in ett möte där vi ser på hur mycket just du kan tjäna. Både intresseanmälan och mötet med oss är helt kostnadsfritt och du förbinder dig inte till att hyra ut.









Exempel på hur vi hjälper dig öka din inkomst
- Unik marknadsföring: Förutom att ditt boende automatiskt kan bokas i vårt stora nätverk av återförsäljare, arbetar vi dedikerat med marknadsföringen på flera olika sätt. Ett exempel på detta är vår position på den tyska marknaden. Vårt starka varumärke tillsammans med lokal närvaro inom både sälj- och marknadsföring i Tyskland, ger dig även stora möjligheter att bland annat hyra ut till tyskar. Med vår globala tillgänglighet är det många olika gäster som bokar våra stugor såsom norrmän, danskar, svenskar och holländare.
- Rätt pris: Varje boende är unikt och det är därför inte lätt att själv sätta priset när man ska hyra ut sin stuga. Fel pris är en av de främsta anledningarna till en dålig uthyrning. Med hjälp av såväl moderna system och marknadsanalyser som erfarenhet av tidigare uthyrningar tar vi fram ett prisläge som passar just ditt boende.
- Rådgivning: Vi erbjuder ett utbud av kostnadsfria koncept och tillval som vi har tagit fram så att du kan nå ut till nya och fler målgrupper. Detta bidrar även till att maximera uthyrningen för ditt semesterboende. Vi kan också ge dig tips och råd för hur du kan anpassa och förbättra ditt boende för ökad uthyrning. Detta gäller även om du planerar att köpa en stuga för att kunna hyra ut.
Kunskap och lokal närvaro
På NOVASOL har vi lokala rådgivare över hela Sverige som besöker dig som håller på att välja stugförmedlare. Våra rådgivare besöker även befintliga husägare för att kunne ge ytterligare tips och råd till ökad uthyrning. På utvalda platser har vi även egna servicekontor eller samarbetspartners som kan hjälpa dig att underlätta din uthyrning.
Träffa våra lokala rådgivare



Fler fördelar när du ska hyra ut din stuga
Det finns många saker att tänka på när du ska hyra ut din stuga – att välja rätt förmedlare är därför det absolut viktigaste. Att hyra ut din stuga med oss är både tryggt och har flera fördelar. Som stugförmedlare ser vi relationen mellan oss och våra husägare som ett partnerskap. Vi arbetar tillsammans mot ett och samma mål: Att skapa de bästa förutsättningarna för att hyra ut ditt semesterboende så ofta som möjligt.
När du valt att hyra ut din stuga med NOVASOL har du som uthyrare också många förmåner. Förutom allt tidigare nämnt med bl.a. försäkring och vårt egna småskadeskydd, har vi också samarbeten som ger förmåner och rabatter hos våra partners. När du väljer att hyra ut ditt semesterboende med oss så vill vi tipsa dig om att nyttja dessa förmåner för att förbättra ditt boende.
25% rabatt på semester
En annan stor förmån är att du får 25% rabatt när du själv bokar ett semesterboende i vårt utbud. Perfekt när du själv ska hyra hus till semestern. Du väljer fritt bland alla våra semesterhus och lägenheter att hyra i hela Europa!
Vanliga frågor vid stuguthyrning
Vi förstår att det kan vara ett stort beslut att låta någon hjälpa dig med att hyra ut ditt fritidshus. Här har vi samlat vanliga frågor (och svar) uthyrare kan ha när de är intresserade av att hyra ut sitt boende med NOVASOL.
Tänk på att svaren är lokalanpassade för dig som vill hyra ut stuga i Sverige. Vill du hyra ut hus utomlands, är du välkommen att fylla i kontaktformuläret för att bli kontaktad av våra medarbetare som kan uthyrningen i just det landet bäst.
Din intäkt beror på många olika saker, såsom läget på ditt semesterboende, antal tillgängliga veckor, standarden på ditt semesterboende, antalet attraktiva faciliteter i och omkring boendet och när under året det hyrs ut. Din lokala rådgivare ger dig ett prisförslag och sätter en uthyrningsbudget tillsammans med dig vid ett möte.
Baserat på vår erfarenhet och på våra analyser av marknaden kommer vi också ge dig råd på hur du kan förbättra dina uthyrningsintäkter.
Du får betalt via banköverföring direkt till ditt bankkonto. Utbetalningen görs den sista bankdagen varje månad för den nästkommande månadens ankomster (förutsatt att bokningen har gjorts tidigare än den 20:e i månaden före hyresperiodens början).
Om en uthyrning avbeställs senare än 30 dagar före ankomstdatum, erhåller du 50 % av hyresbeloppet. Sker avbeställningen senare än 10 dagar före ankomstdatum, erhåller du 80 % av hyresbeloppet.
I de fall elektriciteten inte ingår i hyran betalas den på plats direkt till dig. Du måste då ha en el-mätare på plats så att både du och gästen kan mäta hur mycket el det gått åt för perioden. För att underlätta hanteringen av elkostnaden, har vi tagit fram ett formulär som du kan ladda ner och skriva ut från Mina Sidor.
Vad som är bäst för just dig och din semesterbostad gällande elförbrukningen, är något din lokala rådgivare kan hjälpa dig med. Att det inte är några tilläggskostnader på plats, är något som uppskattas av många gäster. Samtidigt är det för en del uthyrare inte alltid möjligt att inkludera elen i hyran. Du kan även välja, att enbart låta elen ingå under sommaren. Vårt rekommenderade pris per kwh på svenska boenden är 2-2,50 SEK men även detta är något du kan diskutera med din rådgivare.
Då vi är samarbetspartners har vi det gemensamma intresset att hyra ut ditt semesterboende till den bästa möjliga intäkten. Vi använder vår kunskap om marknaden och analyserar vår information för att se till att du får ut det absolut bästa av din uthyrning. Det du vinner på vinner även vi på.
Du betalar inga avgifter för att hyra ut med NOVASOL, och ingen provision dras när vi förmedlar ditt objekt. Vi lovar alltid att du får det avräkningspris som står i avtalet med oss. Den service som det innebär att förmedla via NOVASOL, betalas således alltid av gästen via ett påslag. I avtalet med dig sätter vi inte ett faktiskt påslag. Detta eftersom gästens pris alltid varierar beroende på en mängd olika faktorer som t.ex. var bokningen görs, hur, under vilken period etc.
Vi jobbar istället för att du alltid ska få maximal uthyrning genom varierade påslag över säsongen och över alla marknader. Alla omkostnader såsom återförsäljarprovisioner, reseförsäkringar med mera tas från påslaget. Det pris vi avtalat med dig påverkas inte.
Ett tips till dig som funderar på att hyra ut är att tänka ”Vilken totalintäkt under året vill jag ha?” snarare än att fokusera på pris per vecka. Din personliga och lokala Husrådgivare ser till hitta det bästa prisläget för just din semesterbostad. Om du inte hyr ut med oss idag, är du välkommen att boka en tid för ett kostnadsfritt möte med den lokala rådgivaren för just ditt område.
Generellt använder vi oss inte av depositioner. Istället arbetar vi mot en trygg uthyrning genom olika varianter av service. Detta innefattar Småskadeförsäkringen, vilket innebär att vi ersätter dig för småskador upp till 1 200 SEK. Dessutom har du en större Trygghetsförsäkring som ingår i vårt samarbete, som ersätter dig för större skador som kan ske på ditt boende. I undantagsfall kan deposition tas ut också. Kontakta oss gärna för att få reda på mer.
Att hyra ut sitt semesterboende själv tar upp väldigt mycket tid och ansträngning. Du ska administrera bokningar, sätta bra och rimliga priser, marknadsföra ditt boende, hantera kommunikationen med gästerna och så vidare.
Om du väljer oss som din förmedlare av ditt semesterboende tar vi hand om detta, och mycket mer. Dessutom får du dra nytta av 50 år av erfarenhet från branschen och en hela tiden pågående analys av semestertrender. Allt görs för att du ska få den absolut bästa uthyrningsupplevelsen.
Absolut! Under lågsäsongen får du blockera så många veckor du vill så länge de inte redan är bokade. På ”Mina sidor” kan du blockera långa tidsperioder för att säkerställa att huset är ledigt när du behöver det.
Absolut! Högsäsongen sträcker sig från mitten av juni till mitten av september. Under denna period önskar vi att minst 9 veckor är tillgängliga för uthyrning varav 2 är under den absoluta högsäsongen (s.k. A-säsongen). De 9 veckorna behöver alltså inte vara sammanhängande.
Kontakta oss för regler om du vill ha en vinterkalender.
Nej, det tar vi inget extra för! Ditt semesterboende, omgivningarna, din inredning eller uthyrningsperiod måste leva upp till vissa kriterier för att bli en del av ett koncept. När det passar in, kostar det inget extra för dig.
Din rådgivare hjälper dig att hitta vilket eller vilka koncept som funkar för ditt semesterboende. Du får också råd på små förbättringar du kan göra på ditt boende för att öka möjligheterna för uthyrning.
När du skriver ett avtal med NOVASOL gäller det för innevarande samt nästkommande år. Därefter förnyas avtalet automatiskt ett år i taget. Om du önskar kan du självklart avsluta samarbetet i slutet av varje avtalsperiod. Datum för sista uppsägningsdag hittas i avtalsvillkoren du får vid avtalsskrivandet.
Detta är en fråga med flera svar. Inför varje ny uthyrningssäsong är det uthyrarens ansvar att se till att huset är städat och i bra skick för säsongens gäster. Sedan är det gästerna som skall städa efter sin vistelse i semesterboendet. Du som uthyrare kan också erbjuda städning mot betalning. Detta kan antingen vara obligatoriskt eller valfritt. Betalningen ska då ske direkt från gästen till dig som uthyrare.
Det beror helt på det faktiska antalet veckor samt under vilken period på året du önskar hyra ut. Kontakta oss för att få reda på mer.
Ja, vi har boenden som hyrs ut enbart under vintern eller sommaren, men också många som hyr ut året om.
Ligger ditt semesterboende i ett område som primärt är en sommardestination, är det bra att veta att en av fördelarna med NOVASOL är just att vi ofta bidrar till att förlänga säsongen. Detta beror bland annat på vår starka position i Tyskland och Danmark. Även under vintern har vi gäster i flera av våra boenden. Ska du hyra ut under vinterhalvåret, är en förutsättning att ditt boende är helisolerat. Vår säsongskalender i kombination med tillval såsom Minisemester, ger ökade möjligheter till uthyrning under lågsäsongen.
Ligger ditt semesterboende i ett område som primärt är en vinterdestination, har vi bl.a. en särskild säsongskalender som har utgångspunkt i efterfrågan för vinterdestinationer.
Varje uthyrares skattesituation är unik, och därför kan vissa regler gälla vissa uthyrare. Som en tumregel för privatägda semesterboenden gäller detta:
- Du får göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor och ett avdrag som är 20 procent av bruttointäkterna.
Här följer ett räkneexempel på hur din skattesituation kan bli när du hyr ut genom NOVASOL
|
Läs mer på skatteverkets hemsida
Din uthyrningsinkomst redovisar enbart du själv till Skatteverket. Det är inget som sker per automatik från NOVASOL.
Vi på NOVASOL tar hand om fotografering och presentation av ditt semesterboende. Allt för att se till att det blir så framträdande som möjligt och når fram till semestergäster över hela världen. Våra rådgivare ser till att ditt semesterboende får säljande och rättvisa foton och att din presentationstext blir så beskrivande och lockande som möjligt.
Våra gäster som semestrar i Sverige är främst Tyskar, Danskar eller Svenskar, men de kan komma från hela världen tack vare vår globalt täckande marknadsföring.
På ”Mina Sidor” kan du se varifrån varje gäst kommer på varje bokning du får in.
Gästerna hittar ditt boende via vår hemsida, sociala medier, reklamer, via våra kataloger eller via vårt nätverk av över 20.000 återförsäljare där ditt semesterboende marknadsförs över hela världen.
Du får besked via e-mail, sms, eller både och. Detta är något du väljer själv. Du kan sedan se mer detaljerad information om varje bokning på ”Mina sidor”.
Här finns det olika alternativ. Antingen kan du som uthyrare möta upp gästen vid ankomst. Alternativt kan en kontaktperson lämna ut nyckeln i ditt ställe. Det finns också möjlighet att beställa en så kallad nyckelbox som kan sättas på ditt semesterboende, som gästen sedan får en kod till av oss. På många ställen i landet har vi också lokalkontor och samarbetspartners som kan hjälpa till med nyckelutlämning.
Absolut. De bör då finnas i något bra markerat, låst, avskilt rum eller förvaringsutrymme. Det ska då framgå att detta utrymme inte ingår vid uthyrningen.
Det bästa sättet att ha koll på dina bokningar är via ”Mina sidor”. Där kan du läsa om bokningsperiod, ankomstinformation, hyresintäkter, säsongskalender och din månatliga översikt.
Det är väldigt viktigt för oss att du känner dig trygg när du hyr ut ditt semesterboende genom NOVASOL. Därför får alla uthyrare automatiskt skydd genom vår Trygghetsförsäkring. Försäkringen agerar som ett komplement till din egen hemförsäkring. Utöver detta har vi även den så kallade Småskadeförsäkringen, då du får ersättning direkt av oss på skador upp till 1 200 SEK.