Hyr ut din stuga med NOVASOL

Funderar du på att hyra ut din stuga? Då vet vi att du säkert har många frågor. Hur funkar det? Varför just NOVASOL? Är jag försäkrad? Hur får jag den största inkomsten? 

Lokal närvaro – Global styrka
Över 50 års erfarenhet
Trygg uthyrning

Gör en intresseanmälan - kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något!

Genom att klicka “skicka” ger du NOVASOL ditt medgivande till att vi får kontakta dig antingen via telefon eller via e-post med mer information om förmedling av din semesterbostad. Du kan dra tillbaka ditt medgivande när som helst genom att kontakta oss på följande e-post adress: datainformation@novasol.com.

Oavsett om du har en modern villa, semesterlägenhet eller ett traditionellt fritidshus att hyra ut, har vi – efter över 50 år i branschen – svaren på hur du får de bästa förutsättningarna till en riktigt bra uthyrning.

Kontakta oss för att få svar och personlig rådgivning för just ditt boende. Innan du bestämmer dig, träffas vi och går igenom allt. Att boka möte med oss är självklart kostnadsfritt och du binder dig inte till att hyra ut.

Varför hyra ut med just NOVASOL?

Professionell stuguthyrning
I över 50 år har vi drivit utvecklingen för stuguthyrning framåt. Kanske är det därför som fler än 50 000 uthyrare valde att hyra ut sitt hus med NOVASOL förra året?
Skydd om något händer
Det ska vara tryggt att hyra ut sin stuga. Därför ingår en omfattande försäkring som skyddar ditt boende. Skulle en mindre skada ske, ersätter vi dig utan krångel.
Personlig rådgivning
Våra experter finns här för dig så att just din uthyrning blir så bra som möjligt. Innan du väljer att hyra ut, besöker vi också dig och går igenom allt i lugn och ro.

Hur mycket kan jag tjäna?

Många hyr ut sitt fritidshus för att få en extra inkomst. Men vad är det som avgör hur mycket du kan tjäna? Och vad kan du göra för att optimera din uthyrning? 

Just detta är vår specialitet! Det är vårt uppdrag att hjälpa dig få ut det mesta av uthyrningen med så många gäster och en så hög årsinkomst som möjligt. Nedan har vi listat några exempel för hur hyresintäkterna kan se ut vid uthyrning. En stor mängd faktorer påverkar vilket är anledningen till att våra experter alltid först besöker varje boende innan uthyrningen börjar. 

Fyll i kontaktformuläret nedan så hör vi av oss till dig. Om allt känns fortsatt bra, bokar vi in ett möte där vi ser på hur mycket just du kan tjäna. Precis som formuläret, är ett möte med oss helt kostnadsfritt och du förbinder dig inte att hyra ut.

Exempel på hur vi hjälper dig öka din inkomst

  • Unik marknadsföring: Förutom att ditt boende automatiskt kan bokas i vårt stora nätverk av återförsäljare, arbetar vi dedikerat med marknadsföringen på flera olika sätt. Ett exempel på detta är vår position på tysk marknad. Det starka varumärket, tillsammans med vår lokala närvaro med sälj- och marknadsföringsarbete i Tyskland, gör det enkelt för dig att hyra ut stuga till tyskar. Med vår globala tillgänglighet, är det självklart även många andra gäster som bokar våra stugor i Sverige, t.ex. danskar, svenskar, holländare och norrmän.
  • Rätt pris: Varje boende är unikt och det är därför inte lätt att själv sätta priset när man ska hyra ut sin stuga. Fel pris är en av de främsta anledningarna till en dålig uthyrning. Med hjälp av såväl moderna system och marknadsanalyser, som erfarenhet från tidigare uthyrningar tar vi fram ett prisläge som passar just ditt boende.
  • Rådgivning: Vi erbjuder ett utbud av kostnadsfria koncept och tillval som vi har tagit fram så att du kan nå nya målgrupper och få ut maximalt av din uthyrning. Vi kan också ge dig tips och råd för hur du kan anpassa och förbättra ditt boende för ökad uthyrning. Detta gäller även om du planerar köpa stuga för att hyra ut.

Tips! Visste du att vi betalar ut hyran i förskott och att vi även ersätter dig med upp till 80% av din hyra om gästerna skulle avboka nära inpå ankomst? 

Ett tips till! Visste du också att de första 50 000:- du tjänar när du hyr ut sommarstugan är skattefria? Läs mer om skatt och regler vid stuguthyrning här.

Joakim, Husägare hos NOVASOL sedan 2004

Jag har arbetat med NOVASOL i över 15 år och samarbetet fungerar väldigt bra. Den största fördelen med NOVASOL är det starka varumärket och deras marknadstäckning.

Joakim, Husägare hos NOVASOL sedan 2004

Kunskap och lokal närvaro 

På NOVASOL har vi lokala rådgivare över hela Sverige som året om besöker dig som håller på att välja stugförmedlare. Våra rådgivare besöker även befintliga husägare för att ge tips och råd till förbättrad uthyrning. På utvalda platser har vi även egna servicekontor eller samarbetspartners som kan hjälpa dig att underlätta din uthyrning.

Träffa våra lokala rådgivare

Kontakta den lokala rådgivaren för just ditt områdeBli kontaktad

Fler fördelar när du ska hyra ut stuga

Det finns många saker att tänka på när du ska hyra ut din stuga – att välja rätt förmedlare är därför det absolut viktigaste. Att hyra ut stuga via förmedling är både tryggt och fördelaktigt på många sätt. Som stugförmedlare ser vi relationen till våra husägare som ett partnerskap. Vi arbetar tillsammans och vi delar samma mål: Att skapa de bästa förutsättningarna för att hyra ut ditt semesterboende så mycket som möjligt.

När du valt att hyra ut din stuga med NOVASOL har du som uthyrare också många förmåner. Förutom allt tidigare nämnt med bl.a. försäkring och vårt egna småskadeskydd, har vi också samarbeten som ger förmåner och rabatter hos våra partners. När du väljer att hyra ut sommarstuga med oss, är ett tips att nyttja dessa för att förbättra ditt boende.

25% rabatt på semester

En annan stor förmån är att du får 25% rabatt när du själv bokar ett semesterboende i vårt utbud. Perfekt när du själv ska hyra hus till semestern. Du väljer fritt bland alla våra semesterhus och lägenheter att hyra i hela Europa!

50.000 fritidshus i 22 länder
50.000 fritidshus i 22 länder

Vanliga frågor vid stuguthyrning

Vi förstår att det kan vara ett stort beslut att låta någon hjälpa dig med att hyra ut ditt fritidshus. Här har vi samlat vanliga frågor (och svar) uthyrare kan ha när de är intresserade av att hyra ut boende med NOVASOL.

Tänk på att svaren är lokalanpassade för dig som vill hyra ut stuga i Sverige. Vill du hyra ut hus utomlands, är du välkommen att fylla i kontaktformuläret för att bli kontaktad av våra medarbetare som kan uthyrningen i just det landet bäst.

Frågor om betalningar
Hur mycket kan jag tjäna på att hyra ut med NOVASOL?

Din intäkt beror på många olika saker, såsom läget på ditt semesterboende, antal tillgängliga veckor, standarden på ditt semesterboende, antalet attraktiva faciliteter i och omkring boendet och när under året det hyrs ut. Din lokala rådgivare ger dig ett prisförslag och sätter en uthyrningsbudget tillsammans med dig vid ett möte.

Baserat på vår erfarenhet och på våra analyser av marknaden kommer vi också ge dig råd på hur du kan förbättra dina uthyrningsintäkter.

Hur och när får jag betalt?

Du får betalt via banköverföring direkt till ditt bankkonto. Utbetalningen görs den sista bankdagen varje månad för den nästkommande månadens ankomster (förutsatt att bokningen har gjorts tidigare än den 20:e i månaden före hyresperiodens början).

Vad händer med min betalning om gästerna avbokar?

Om en uthyrning avbeställs senare än 30 dagar före ankomstdatum, erhåller du 50 % av hyresbeloppet. Sker avbeställningen senare än 10 dagar före ankomstdatum, erhåller du 80 % av hyresbeloppet.

Hur betalar gästerna för sin elförbrukning?

I de fall elektriciteten inte ingår i hyran betalas den på plats direkt till dig. Du måste då ha en el-mätare på plats så att både du och gästen kan mäta hur mycket el det gått åt för perioden. För att underlätta hanteringen av elkostnaden, har vi tagit fram ett formulär som du kan ladda ner och skriva ut från Mina Sidor.

Vilket pris kan jag ta för elförbrukningen?

Vad som är bäst för just dig och din semesterbostad gällande elförbrukningen, är något din lokala rådgivare kan hjälpa dig med. Att det inte är några tilläggskostnader på plats, är något som uppskattas av många gäster. Samtidigt är det för en del uthyrare inte alltid möjligt att inkludera elen i hyran. Du kan även välja, att enbart låta elen ingå under sommaren. Vårt rekommenderade pris per kwh på svenska boenden är 2-2,50 SEK men även detta är något du kan diskutera med din rådgivare.

Hur vet jag att jag får rätt pris för en uthyrning?

Då vi är samarbetspartners har vi det gemensamma intresset att hyra ut ditt semesterboende till den bästa möjliga intäkten. Vi använder vår kunskap om marknaden och analyserar vår information för att se till att du får ut det absolut bästa av din uthyrning. Det du vinner på vinner även vi på. 

Vilken avgift/provision tar ni?

Du betalar inga avgifter för att hyra ut med NOVASOL, och ingen provision dras när vi förmedlar ditt objekt. Vi lovar alltid att du får det avräkningspris som står i avtalet med oss. Den service som det innebär att förmedla via NOVASOL, betalas således alltid av gästen via ett påslag. I avtalet med dig sätter vi inte ett faktiskt påslag. Detta eftersom gästens pris alltid varierar beroende på en mängd olika faktorer som t.ex. var bokningen görs, hur, under vilken period etc. 

Vi jobbar istället för att du alltid ska få maximal uthyrning genom varierade påslag över säsongen och över alla marknader. Alla omkostnader såsom återförsäljarprovisioner, reseförsäkringar med mera tas från påslaget. Det pris vi avtalat med dig påverkas inte.

Ett tips till dig som funderar på att hyra ut är att tänka ”Vilken totalintäkt under året vill jag ha?” snarare än att fokusera på pris per vecka. Din personliga och lokala Husrådgivare ser till hitta det bästa prisläget för just din semesterbostad. Om du inte hyr ut med oss idag, är du välkommen att boka en tid för ett kostnadsfritt möte med den lokala rådgivaren för just ditt område.

Kan jag ta ut en deposition?

Generellt använder vi oss inte av depositioner. Istället arbetar vi mot en trygg uthyrning genom olika varianter av service. Detta innefattar Småskadeförsäkringen, vilket innebär att vi ersätter dig för småskador upp till 1 200 SEK. Dessutom har du en större Trygghetsförsäkring som ingår i vårt samarbete, som ersätter dig för större skador som kan ske på ditt boende. I undantagsfall kan deposition tas ut också. Kontakta oss gärna för att få reda på mer.

Frågor om avtalet
Varför ska jag hyra ut genom NOVASOL, istället för att göra det på egen hand?

Att hyra ut sitt semesterboende själv tar upp väldigt mycket tid och ansträngning. Du ska administrera bokningar, sätta bra och rimliga priser, marknadsföra ditt boende, hantera kommunikationen med gästerna och så vidare.

Om du väljer oss som din förmedlare av ditt semesterboende tar vi hand om detta, och mycket mer. Dessutom får du dra nytta av 50 år av erfarenhet från branschen och en hela tiden pågående analys av semestertrender. Allt görs för att du ska få den absolut bästa uthyrningsupplevelsen.

Kan jag använda mitt semesterboende för eget bruk under lågsäsong?

Absolut! Under lågsäsongen får du blockera så många veckor du vill så länge de inte redan är bokade. På ”Mina sidor” kan du blockera långa tidsperioder för att säkerställa att huset är ledigt när du behöver det.

Kan jag använda mitt semesterboende för eget bruk under högsäsong?

Absolut! Högsäsongen sträcker sig från mitten av juni till mitten av september. Under denna period önskar vi att minst 9 veckor är tillgängliga för uthyrning varav 2 är under den absoluta högsäsongen (s.k. A-säsongen). De 9 veckorna behöver alltså inte vara sammanhängande.

Kontakta oss för regler om du vill ha en vinterkalender.

Kostar det något att vara med i något koncept?

Nej, det tar vi inget extra för! Ditt semesterboende, omgivningarna, din inredning eller uthyrningsperiod måste leva upp till vissa kriterier för att bli en del av ett koncept. När det passar in, kostar det inget extra för dig. 

Din rådgivare hjälper dig att hitta vilket eller vilka koncept som funkar för ditt semesterboende. Du får också råd på små förbättringar du kan göra på ditt boende för att öka möjligheterna för uthyrning.

Hur länge gäller ett avtal med NOVASOL?

När du skriver ett avtal med NOVASOL gäller det för innevarande samt nästkommande år. Därefter förnyas avtalet automatiskt ett år i taget. Om du önskar kan du självklart avsluta samarbetet i slutet av varje avtalsperiod. Datum för sista uppsägningsdag hittas i avtalsvillkoren du får vid avtalsskrivandet. 

Vem städar mitt semesterboende?

Detta är en fråga med flera svar. Inför varje ny uthyrningssäsong är det uthyrarens ansvar att se till att huset är städat och i bra skick för säsongens gäster. Sedan är det gästerna som skall städa efter sin vistelse i semesterboendet. Du som uthyrare kan också erbjuda städning mot betalning. Detta kan antingen vara obligatoriskt eller valfritt. Betalningen ska då ske direkt från gästen till dig som uthyrare.

Är NOVASOL ett val för mig som bara vill hyra ut ett fåtal veckor per år?

Det beror helt på det faktiska antalet veckor samt under vilken period på året du önskar hyra ut. Kontakta oss för att få reda på mer.

Hyr NOVASOL även ut under vintertid?

Ja, vi har boenden som hyrs ut enbart under vintern eller sommaren, men också många som hyr ut året om. 

Ligger ditt semesterboende i ett område som primärt är en sommardestination, är det bra att veta att en av fördelarna med NOVASOL är just att vi ofta bidrar till att förlänga säsongen. Detta beror bland annat på vår starka position i Tyskland och Danmark. Även under vintern har vi gäster i flera av våra boenden. Ska du hyra ut under vinterhalvåret, är en förutsättning att ditt boende är helisolerat. Vår säsongskalender i kombination med tillval såsom Minisemester, ger ökade möjligheter till uthyrning under lågsäsongen.

Ligger ditt semesterboende i ett område som primärt är en vinterdestination, har vi bl.a. en särskild säsongskalender som har utgångspunkt i efterfrågan för vinterdestinationer. 

Frågor om skatteregler
Vilka skatteregler gäller när jag hyr ut mitt semesterboende?

Varje uthyrares skattesituation är unik, och därför kan vissa regler gälla vissa uthyrare. Som en tumregel för privatägda semesterboenden gäller detta:

-    Du får göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor och ett avdrag som är 20 procent av bruttointäkterna.

Här följer ett räkneexempel på hur din skattesituation kan bli när du hyr ut genom NOVASOL

Räkneexempel
Hyresintäkt, brutto60.000 kronor
Avdrag-40.000 kronor
Netto20.000 kronor
Avdrag 20%-12.000 kronor
Beskattningsbar inkomst (30%) efter avdrag8.000 kronor
Slutlig skatt2.400 kronor (eller 4%)
Nettointäkt57.600 kronor

Läs mer på skatteverkets hemsida

Redovisas min uthyrningsinkomst till Skatteverket?

Din uthyrningsinkomst redovisar enbart du själv till Skatteverket. Det är inget som sker per automatik från NOVASOL.

Frågor om marknadsföring
Vem tar foton och skriver en presentation om mitt semesterboende?

Vi på NOVASOL tar hand om fotografering och presentation av ditt semesterboende. Allt för att se till att det blir så framträdande som möjligt och når fram till semestergäster över hela världen. Våra rådgivare ser till att ditt semesterboende får säljande och rättvisa foton och att din presentationstext blir så beskrivande och lockande som möjligt.

Varifrån kommer mina gäster?

Våra gäster som semestrar i Sverige är främst Tyskar, Danskar eller Svenskar, men de kan komma från hela världen tack vare vår globalt täckande marknadsföring.

På ”Mina Sidor” kan du se varifrån varje gäst kommer på varje bokning du får in.

Hur hittar gästerna min semesterboende?

Gästerna hittar ditt boende via vår hemsida, sociala medier, reklamer, via våra kataloger eller via vårt nätverk av över 20.000 återförsäljare där ditt semesterboende marknadsförs över hela världen.

Frågor om bokningar
Vad händer när någon bokar mitt semesterboende?

Du får besked via e-mail, sms, eller både och. Detta är något du väljer själv. Du kan sedan se mer detaljerad information om varje bokning på ”Mina sidor”.

Hur får gästen nycklar till mitt semesterboende?

Här finns det olika alternativ. Antingen kan du som uthyrare möta upp gästen vid ankomst. Alternativt kan en kontaktperson lämna ut nyckeln i ditt ställe. Det finns också möjlighet att beställa en så kallad nyckelbox som kan sättas på ditt semesterboende, som gästen sedan får en kod till av oss. På många ställen i landet har vi också lokalkontor och samarbetspartners som kan hjälpa till med nyckelutlämning.

Kan jag ha personliga saker i mitt semesterboende?

Absolut. De bör då finnas i något bra markerat, låst, avskilt rum eller förvaringsutrymme. Det ska då framgå att detta utrymme inte ingår vid uthyrningen.

Hur kan jag hålla koll på mina bokningar?

Det bästa sättet att ha koll på dina bokningar är via ”Mina sidor”. Där kan du läsa om bokningsperiod, ankomstinformation, hyresintäkter, säsongskalender och din månatliga översikt.

Frågor om skydd och försäkringar
Vad händer om en gäst orsakar skada på mitt semesterboende?

Det är väldigt viktigt för oss att du känner dig trygg när du hyr ut ditt semesterboende genom NOVASOL. Därför får alla uthyrare automatiskt skydd genom vår Trygghetsförsäkring. Försäkringen agerar som ett komplement till din egen hemförsäkring. Utöver detta har vi även den så kallade Småskadeförsäkringen, då du får ersättning direkt av oss på skador upp till 1 200 SEK.