Hur kan vi hjälpa till?

För oss är det viktigt att du får en så härlig semester som möjligt och att vi hjälper dig att få en bra start på din vistelse med oss.

Här under hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna om våra semesterbostäder, såsom bokning, betalning, ankomst, nyckelutlämning eller vårt Trygghetspaket.

Svaret till din fråga är bara ett klick bort!

Gratis avbokning upp till 14 dagar före ankomst för fastigheter som visar bannern

Kostnadsfri avbokning upp till 14 dagar före ankomst är ett specialerbjudande som är tillgängligt för alla boenden som visar bannern ”14 dagars fri avbeställning” vid bokningstillfället. Erbjudandet gäller för bokningar som görs senast den 10 juni 2023 för dessa boenden och endast vid ankomst till och med den 24 juni 2023. Avbokning av en bokning som har gjorts med detta specialerbjudande ska göras via sidan MyBooking. Avbokningar efter utgången av tidsfristen på 14 dagar hanteras i enlighet med hyresvillkoren.

COVID-19

Hur påverkar COVID-19 mig och min bokning hos NOVASOL?

På NOVASOL gör vi vårt bästa för att svara på dina frågor kring din bokning och COVID-19. Därför har vi samlat all information på en och samma sida. Läs mer om hur COVID-19 påverkar din vistelse med oss här.

Jag har bokat ett semesterboende i ett land där gränsen är stängd. Vad gör jag nu?

Du har alltid möjligheten att boka om din resa för en ombokningsavgift på 700 SEK, upp till 40 dagar innan ankomst.

Du hittar mer information om detta i våra Hyresvillkor.

Kan jag omboka till ett annat semesterboende?

Ja, du kan omboka din vistelse för en ombokningsavgift på 700 SEK. Du kan boka om till samma boende i en annan period, till ett annat boende eller till en annan destination i upp till 40 dagar innan ankomst.

Kontakta oss direkt för att göra en ombokning.

Vad händer om min ombokning är billigare eller dyrare än min ursprungliga bokning?

Om din nya bokning är dyrare än din ursprungliga bokning kommer vi debitera dig för mellanskillnaden samt ombokningsavgiften.

Om din nya bokning är billigare än din ursprungliga bokning kommer vi återbetala mellanskillnaden, minus ombokningsavgiften, inom 3–4 veckor.

Vad händer om jag redan har betalat in på min ursprungliga bokning?

Om du redan har betalat in på din ursprungliga bokning kommer betalningen att bli överförd till din nya bokning. Detta kan ta några dagar.

Om den nya bokningen är billigare kommer vi återbetala mellanskillnaden minus ombokningsavgiften.

Om den nya bokningen är dyrare kommer vi debitera mellanskillnaden samt ombokningsavgiften. Detta kan innebära en extra delbetalning och du hittar mer information om detta, samt möjligheter för betalning, på sidan My Booking.

När förfaller den andra inbetalningen för min ombokning?

Den andra inbetalningen ska betalas 6 veckor före ankomst.

Jag vill avboka min vistelse istället för att göra en ombokning. Kan jag få en återbetalning?

Alla avbokningar sker enligt punkt 6 i våra Hyresvillkor mot en avgift. Avgiftens storlek ökar ju närmare avbokningen är ankomstdatumet. Vi erbjuder inga fulla återbetalningar.

Du hittar mer detaljerad information i våra Hyresvillkor. Du avbokar din vistelse via sidan My Booking.

När kan jag förvänta en återbetalning vid en eventuell avbokning?

Om du är berättigad en återbetalning för en del av kostnaden kommer vi kontakta dig med en bekräftelse på summan som kan bli återbetald.

För tillfället har vi fler ärenden än vanligt och det kan tyvärr ta lite längre tid att behandla ditt ärende. Det kan ta minst 3–4 veckor innan din återbetalning är genomförd. Vi ber om ursäkt för olägenheten!

Erbjuder ni vouchers eller tillgodokvitto?

Vi erbjuder inga vouchers eller tillgodokvitto, men gästerna kan få och använda vouchers som erhållits av NOVASOLs affärspartners. För att använda voucherne måste du kontakta vår kundtjänst och betala resten av summan efter att vouchern har registrerats av vår personal.

Boka ett semesterboende

Hur gör jag en bokning?

Det smidigaste sättet att boka ett semesterboende är via vår hemsida.

Hur använder jag min medlemsrabatt/rabattkod?

Vi erbjuder rabatter på våra uthyrningar genom olika samarbetspartners, kundklubbar och företag. Du hittar de olika medlemsrabatterna och rabattkoderna på våra samarbetspartners hemsidor, i medlemsutskick eller på ditt företags intranät.

Du kan använda rabatterna när du genomför din bokning online. Skriv in rabattkoden på sista steget i bokningen, där du väljer betalningsmetod. När du har angett rabattkoden, trycker du på "Uppdatera" för att få din rabatt avdragen från priset.

Det går inte att kombinera flera rabatter.

Rabatterna kan endast användas:

  • När du bokar direkt med NOVASOL
  • På nya bokningar

Var hittar jag min bokningsinformation?

Direkt efter att du har bokat ett semesterboende kommer du att få ett e-mejl med en länk till din personliga sida My Booking. Här kan du hitta din betalningsinformation och ladda ner dina resedokument efter att du genomfört båda delbetalningarna.

Om du har betalat med ditt betalkort kommer du hitta dina resedokument direkt efter att din bokning är genomförd.

OBS: Vi skickar ingenting via vanlig post, då hela bokningsprocessen sker på vår hemsida och via e-mejl. Om du däremot önskar att få dina dokument skickat via post, är du välkommen att kontakta kundservice via telefon och genomföra bokningen hos dem.

Är min betalningsinformation skyddad?

Ja, all information som du delger med oss när du genomför en bokning via vår hemsida skyddas med en SSL kryptering.

Kan ungdomsgrupper hyra ett semesterhus hos NOVASOL?

Ungdomsgrupper definieras som en grupp om minst sex ungdomar under 21 år. Ungdomsgruppen måste anmälas till NOVASOL, som förbehåller sig rätten att neka gruppen. Om gruppen inte anmäls i förväg, kan NOVASOL närsomhelst avvisa gruppen vid ankomst eller under vistelsen.

Vissa ägare önskar inte att hyra ut sina hus till ungdomsgrupper, men detta anges oftast i boendebeskrivningen. Vänligen observera att personen som genomför bokningen måste vara minst 21 år gammal.

Ungdomsgrupper måste betala en särskild deposition senast vid ankomst. Utöver det så är tillköp av slutstädningen obligatorisk om den inte redan är inkluderad i priset.

Kan företag hyra semesterhus hos NOVASOL?

Det står oftast angett i boendebeskrivningen om semesterhuset endast uthyrs för semesterändamål, eller om företag också kan boka huset.

Ombokningar, Avbokningar och Trygghetspaket

Var hittar jag min bokning?

Direkt efter att du har bokat ett semesterboende kommer du att få tillgång till din personliga sida My Booking. Här kan du se och hantera allt rörande din bokning, till exempel:

  • Betalning innan ankomst
  • Resehandlingar, hyresbevis och hyresvillkor
  • Information om nyckelupphämtning
  • Lämna information om förväntad ankomst till boendet

Vi skickar även en bekräftelse via e-mejl som innehåller en länk till My Booking. På så sätt har du alltid säker tillgång till sidan från din inkorg. Skulle du inte hitta mejlet kan du kontakta oss, så skickar vi om den på nytt!

Hur kan jag ändra min bokning eller omboka min vistelse?

Du kan ändra din bokning eller omboka din vistelse genom att kontakta oss direkt. Alla ändringar görs i enlighet med våra Generella avtalsvillkor och Hyresvillkor och angivna avgifter.

Hur avbeställer min bokning?

Du kan avbeställa din bokning direkt på My Booking, som du hittar i bokningsbekräftelse du fått via e-mejl. Observera att alla avbeställningar sker enligt våra Generella avtalsvillkor och Hyresvillkor.

Kan jag överföra min bokning till någon annan?

Om du inte kan göra resan själv kan du överföra din bokning till någon annan mot en avgift på 550 DKK / 75€ fram till 1 dag före ankomst.

Detta gör du enklast genom att kontakta oss direkt.

Vi behöver en skriftlig bekräftelse från dig som innehåller relevant information om den nya gästen.

Vad är inkluderat i mitt kostnadsfria Trygghetspaket?

Vårt Trygghetspaket säkerställer att du kan boka din semester på ett säkert sätt utan att behöva oroa dig för plötsligt inträffade problem - och det ingår kostnadsfritt!

I Trygghetspaketet ingår:

  • Möjlighet till avbokning vid plötslig sjukdom och dödsfall
  • Möjlighet till avbokning upp till 8 dagar innan ankomst vid oförutsedd arbetslöshet eller nyanställning
  • Möjlighet till avbokning eller alternativt boende om ägaren försätts i personlig konkurs
  • Pengarna-tillbaka-garanti på semesterhus med inomhuspool
  • NOVASOLs Best-Price Garanti

Betalning, Tilläggstjänster och Förbrukning

Hur betalar jag min bokning?

Du kan betala genom MyBooking med ditt kreditkort eller en EAN-faktura (offentliga institutioner) genom att kontakta vår gästtjänst. Här hittar du vår betalningsinformation.

När du betalar online via vår hemsida är du i trygga händer. Din information hanteras säkert och är SSL krypterad. Vi sparar inte dina betalningsuppgifter eller kortupplysningar, utan ser bara till att all information stämmer innan vi drar beloppet.

Kan jag delbetala min bokning?

Ja, som en extra service erbjuder vi dig möjligheten att dela upp din betalning i två delbetalningar, om det är mer än 56 dagar till ditt ankomstdatum.

Den första betalningen är 25% av det totala priset och betalas direkt vid bokningstillfället.
Den andra delbetalningen är de resterande 75% av det totala priset och skall betalas senast 42 dagar innan ankomstdatum.

Betalningsinformationen sparas via våra certifierade och godkända samarbetspartners. Den andra delbetalningen dras automatiskt på förfallodatumet när du betalt med betalkort.

Du kan hitta din betalningsöversikt på My Booking. Vänligen observera att om du har gjort en ombokning så kommer den andra delbetalningen inte att dras automatiskt.

Vad händer om jag får ett nytt betalkort?

Om du skulle få ett nytt betalkort mellan dina delbetalningar rekommenderar vi dig att logga in på My Booking på förfallodatumet och betala den andra delbetalningen med ditt nya kort. Om du skulle redigera i din betalningsinformation innan förfallodatumet för den andra delbetalningen kommer beloppet dras omedelbart.

När ska jag betala turistskatten?

I många europeiska länder tar lokala myndigheter ut en turistskatt. Hur stor skatten är varierar från land till land, men vanligtvis är skatten uträknad per person/per dag.

Du betalar turistskatten antingen genom NOVASOL innan avresa, eller hos servicekontoret eller ägaren vid ankomst. Där betalar du i lokal avgift.

Hur köper jag och betalar för tilläggstjänster?

Du kan köpa tilläggstjänster fram till 5 dagar före ankomst på din MyBooking under "Tilläggstjänster".

När du köper tilläggstjänster mellan din första och andra delbetalning:
Beloppet för din andra delbetalning justeras automatiskt uppåt, motsvarande priset för tilläggstjänsten.

När du köper tilläggstjänster efter att du betalt hela kostnaden:
Beloppet för tilläggstjänsten kommer att synas på My Booking.

Vilka tilläggstjänster kan jag köpa i Danmark?

  • Holiday Kit, inkluderar:
    3 disktrasor
    7 diskmaskinstabletter
    1 skursvamp
    Fönsterputs
    Diskmedel
    Tvättmedel
  • Säng Kit, inkluderar:
    1 påslakan
    1 örngott
    1 lakan
    2 handdukar
    1 kökshandduk
  • Slutstädning (om inte redan inkluderad i priset)
  • Uthyrning av barnsäng eller barnstol
  • Biljetter eller rabattkoder till närliggande attraktioner (fås hos servicekontoret)

Observera att det kan vara skillnad på de tillgängliga tilläggstjänsterna från boende till boende.

Vad kostar en slutstädning?

Kostnaden för en slutstädning varierar bland annat beroende på land, storlek på boendet och typ av boende. Kostnaden för slutstädningen står alltid i boendebeskrivningen när du genomför din bokning. Där kan du välja till den som en tilläggstjänst. Om du redan har genomfört din bokning och vill veta priset på slutstädningen kan du ringa till oss. Om du ska städa huset själv finns information om hur en slutstädning ska göras i semesterhuset.

För vissa boenden är slutstädningen obligatorisk och du kan se kostnaden i det totala priset innan du genomför din bokning. Om slutstädningen inte ingår kommer du behöva betala för den vid ankomst.

Vilka förbrukningskostnader måste jag räkna med?

När du hyr ett boende med NOVASOL kan det tillkomma extra kostnader utöver vad du har betalt för själva boendet, så kallade förbrukningskostnader. Dessa kan vara:

  • El
  • Vatten
  • Värme
  • Gas
  • Internet
  • Ved

Om förbrukningen ingår eller tillkommer till priset står i boendebeskrivningen och i ditt hyresbevis, men för många boenden är el och vatten inkluderat i det totala priset. I boenden där el och vatten inte är inkluderat i priset varierar förbrukningskostnaden på faktorer som semesterhusets storlek, antal gäster, utrustning, tid på året och liknande.

Eftersom kostnaderna varierar efter hur mycket man som gäst förbrukar, kan vi inte visa en fast summa för detta.

Som gäst läser man av elmätaren vid ankomst och vid avresa för att se antal kWh och därmed hur mycket man ska betala för sin förbrukning. Ett tips är att stänga av TV:n och släcka lamporna när ni lämnar huset. Då sparar ni både på kostnaden och på miljön!

Nedan kan du se hur förbrukningen räknas ut när den inte är inkluderad i det totala priset.

Förbrukningskostnader för danska boenden:
El: 7,84 SEK/kWh
Vatten: 90 SEK/m3
(Priser från 26.09.2022)

Du får din räkning inom 4 veckor efter din vistelse. För vissa boenden, vanligtvis de med pool, kommer en del av summan tas betalt i förskott eller när du hämtar din nyckel vid ankomst.

Förbrukningskostnader utomlands:
Majoriteten av semesterhusen utomlands har en fast förbrukningskostnad. Betalningen sker på plats till husägaren eller servicekontoret där du hämtar nyckeln i samband med avresa. Ägaren eller kontaktpersonen kan komma att kräva en deposition vid ankomst som används till förbrukningskostnaden.

För vissa boenden bestäms förbrukningskostnaden efter avresa. Då får du en räkning samt betalningsinformation efter din vistelse. Den kan också avsättas som en deposition. Om depositionen är större än din förbrukning kommer överskottet återbetalas till dig.

Finns det boenden utan deposition, eller måste man betala en deposition på alla semesterhus?

På de flesta av våra boenden behöver du inte betala in en deposition. Vi tar dock ut en deposition i specifika fall:

  • Boenden som normalt inte används som semesterboenden
  • Större grupper
  • Ungdomsgrupper
  • Vistelser längre än 14 dagar
  • Unika boenden
  • Boenden med båt

Du kan alltid hitta information om eventuell deposition när du genomför din bokning, eller på My Booking om du redan har betalat.

Vad händer om en olycka med interiören inträffar under din vistelse?

Olyckor kan hända. Om det är en liten olycka (t.ex. ett krossat glas eller en tallrik) skriver du upp det på skadeblanketten som du hittar i huset. På så sätt kan vi reagera snabbt och ersätta det skadade föremålet, så allt är helt och fint tills nästa gäst anländer. NOVASOL ersätter skador upp till en kostnad av 1,000 DKK.

Ankomst, Avresa och Nycklar

När kan jag hämta nycklarna och när är ankomsten till boendet?

Danmark:
I Danmark kan du hämta upp nyckeln efter klockan 15:00 och ankomma till huset från klockan 16:00. På My Booking kan du välja att få ett SMS om boendet står klart för incheckning före klockan 15:00.

Observera att om du skulle vara framme tidigare än så kan vi inte garantera att du får en tidigare incheckning, då NOVASOL och/eller ägaren behöver tid till att förbereda boendet för din vistelse.

Övriga länder:
I övriga länder kan du hämta upp nyckeln mellan klockan 16:00 och 20:00. Se till att informera oss eller ägaren om din förväntade ankomsttid på My Booking, så att ägaren eller kontaktpersonen kan bekräfta den. Om du skulle vara framme tidigare eller senare än vad du förväntat, så måste detta bekräftas av ägaren eller kontaktpersonen. Annars kan vi inte garantera att du får nyckeln vid önskad tid och kan checka in.

Var kan jag hämta upp nyckeln till boendet?

På My Booking kan du hitta en PDF med information om var du ska hämta nyckeln. Var uppmärksam på att adressen inte alltid är samma som adressen för boendet.

2 dagar före ert ankomstdatum kommer du att få ett e-postmeddelande och ett sms med information om nyckelupphämtning.

När behöver jag lämna boendet?

Du behöver lämna boendet senast klockan 10:00 på avresedagen.

Var lämnar jag nyckeln?

Du lämnar tillbaka nyckeln på samma adress eller plats som du hämtade den.

Var har NOVASOL servicekontor?

Här har vi en översikt över våra servicekontor i Europa.

NOVASOL Konceptet: Vad ska jag ha med mig, och vad kan jag köpa?

Hur är boendena utrustade och inredda?

I våra boenden kan du förvänta dig kök som är utrustade med det man behöver mest. Där är också täcken och kuddar i vuxenstorlek till alla sängar. De flesta boendena är privatägda och inredda efter husägarens personliga smak, som kan ses på bilderna och i boendebeskrivningen. Därför kan både utrustning och inredning variera från hus till hus. Du kan även ta hjälp av stjärnkategoriseringen, som beskriver kvaliteten på boendet, vad det är utrustat med och hur det är inrett.

Finns det rengöringsmedel i boendet?

Det finns oftast inga rengöringsmedel i boendet. Därför rekommenderar vi dig att ta med dina egna rengöringsprodukter, alternativt köper vår tilläggstjänst Holiday Kit. Du kan alltid hitta dammsugare, mopp och hink i boendet.

Vad ska jag själv ta med mig?

Saker som handdukar, sängkläder och diskhanddukar kan inkluderas i priset eller köpas före ankomst med 5 dagars varsel.

Dessa kan hämtas på lokalkontoret under öppettiderna.

Det är en bra idé att ta med er egen mat och dryck, samt det viktigaste för kök och bad, inkluderat toalettpapper och hushållspapper.

Generellt om våra semesterboenden

Vad betyder stjärnorna för något?

Stjärnkategoriseringen kan du använda som ett filter på din boendesökning och betyder följande:

 Simpelt möblerade semesterboenden med ett mindre fokus på inredningsdesign.

 Enkelt inredda semesterboenden.

 Traditionella semesterboenden med standardmöbler.

 Välutrustade semesterboenden av hög standard med bekväma möbler.

 Smakfullt inredda semesterboenden med avancerad utrustning och moderna möbler.

Hur många gäster är tillåtna i ett semesterboende?

Antalet tillåtna gäster i ett semesterboende står angett i boendebeskrivningen. Alla gäster oavsett ålder räknas.

Danmark:
Du får lov att ta med dig ett extra barn under 4 år till majoriteten av semesterhusen. Detta står oftast angett i boendebeskrivningen.

Norge och Sverige:
I en stor andel av semesterhusen är reglerna samma som i Danmark. Men för säkerhets skull, fråga oss innan du genomför din bokning.

Central- och södra Europa:
Antalet tillåtna gäster som står angett i beskrivningen får inte överskridas. Extra gäster kräver godkännande från oss.


I vissa länder är det inte tillåtet att till exempel sätta upp tält i trädgården, ha med er egen husbil eller husvagn, och liknande.

Kan jag göra slutstädningen själv?

Du får göra slutstädningen själv och den kommer då bli kontrollerad och godkänd av vår servicepersonal efter din avresa.

Du kan också köpa till en slutstädning senast 4 dagar innan avresa. Vissa semesterboenden har obligatorisk slutstädning, vilket betyder att du inte kan göra den själv. Slutstädningen betalar du för när du hämtar nyckeln. Så är det för många semesterhus – speciellt de i södra Europa där slutstädningen inkluderas i den totala kostnaden och genomförs av oss.

Observera att i vissa lägenheter kan slutstädning inte köpas.

Hur många husdjur får jag lov att ta med mig?

Hur många husdjur som är tillåtna i semesterboendet står i boendebeskrivningen. Om du vill ta med dig fler husdjur än vad som tillåts måste vi skicka en förfrågan till ägaren. Därför rekommenderar vi att du kontaktar oss i god tid innan din ankomst om du vill ta med dig extra husdjur.

Jag har frågor eller funderingar under eller efter min vistelse. Vart vänder jag mig?

Om du behöver hjälp under eller efter din vistelse vänder du dig till det servicekontor eller boendets ägare/representant, som står angett i ditt hyresbevis.

Vi vill gärna hjälpa dig under din vistelse så du kan njuta av din semester. Därför är det viktigt att du kontaktar oss så fort som möjligt om det skulle vara något – annars kan vi inte garantera en kompensation.

Kontakta oss här.

Jag har bokat ett boende med båt. Vad ska jag tänka på?

Om du ska resa till ett semesterhus med båt kan du läsa igenom generell information och våra rekommendationer här.

Varför finns det vattenstämplar på bilderna?

Det är viktigt för oss att vi kan presentera de boenden vi förmedlar med bilder. Ibland blir ett boende tillgängligt på hemsidan innan vår fotograf har besökt och fotograferat boendet. Under tiden använder vi därför modellbilder med vattenstämplar på. Information i samband med dessa bilder berättigar inte efterföljande kompensation.

Vad händer om jag förlorat eller glömt något i hyresbostaden?

Om du tappar bort eller glömt något i någon av våra hyresbostäder, vänligen kontakta det lokala kontoret. Observera att lokalkontoret kan ta ut en sökavgift.

Generella villkor och Värt att veta

Generella avtalsvillkor och Hyresvillkor

Här hittar du NOVASOLs Generella avtalsvillkor och Hyresvillkor.

Värt att veta

Oavsett vilken destination du reser till så är det alltid bra att läsa om vad du kan förvänta dig när du spenderar din semester i ett av NOVASOLs semesterboende. Läs mer om vad som är värt att veta för din destination här.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta oss här.

Har du istället frågor kring att hyra ut? Här hittar du vanliga frågor vid stuguthyrning.