Hur kan vi hjälpa till?

För oss är det viktigt att du får en så härlig semester som möjligt och att vi hjälper dig att få en bra start på din vistelse med oss.

Här under hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna om våra semesterbostäder, såsom bokning, betalning, ankomst, nyckelutlämning eller vårt Trygghetspaket.

Svaret till din fråga är bara ett klick bort!

Jag har inte bokat ännu

Hur mycket förbrukning kan jag förvänta mig att få betala? 
 

För många av våra semesterbostäder ingår förbrukningskostnaderna i priset för bokningen. För vissa semesterbostäder kan du behöva betala för förbrukning (el, vatten, värme, ved och liknande) utöver bokningspriset.   

I semesterbostäder där förbrukning inte ingår i priset beror kostnaderna på förbrukningen under din vistelse eller debiteras som ett fördefinierat belopp per person och dag.

Uppgifterna om förbrukningskostnader anges i husbeskrivningen och på din My Booking-sida. 

Förbrukningskostnaderna betalas i lokal valuta vid avresan eller faktureras till dig efter vistelsen, se din My Booking-sida för information om din bokning. Vi strävar efter att skicka fakturan till dig inom fyra veckor efter din vistelse.

Beräkning av elpriset i danska semesterhus 

NOVASOL vill vara transparenta med hur det elpris som du betalar som gäst beräknas.
Vår beräkning av elpriset för gäster som bor i våra danska hus baseras på ett allmänt tillgängligt grundpris från www.energidataservice.dk. Det totala förbrukningspriset beräknas individuellt utifrån grundpriset (A) plus de obligatoriska delarna (B-E), som tillsammans utgör det pris som husägaren ska betala för förbrukningen till fastighetens elleverantör. Se nedan:

A) Det faktiska självkostnadspriset 
Detta pris är starkt beroende av vilken metod som används för att generera elen (t.ex. vindkraft) och varierar därför varje timme, 24 timmar om dygnet. Det självkostnadspris som anges på www.energidataservice.dk används för att skapa ett genomsnitt för din vistelseperiod i semesterhuset.

B) Skatter som betalas till staten 

C) Dansk moms

D) Priset för elöverföring
Överföringspriset beräknas på timbasis från elleverantören till konsumenten, baserat på den tid på dygnet då förbrukningen sker som antingen ett lågt (00.00–05-59), medelhögt (06.00–16.59, 21.00–23:59) eller högt (17.00–20.59) förbrukningsmönster. Vi använder ett genomsnitt av mätarställningarna i alla danska NOVASOL-hus som tillåter digital mätaravläsning på en 14-dagars rullande basis. Förbrukningsmönstret används sedan för att beräkna genomsnittet av det totala överföringspriset.

E) Vinstmarginal cDebiteras av elbolaget per timme (0,15 DKK)

Dessutom lägger NOVASOL till 42 % för att täcka den inkomstskatt som husägaren måste betala på elpriset samt en timavgift på 0,30 DKK per kWh.

Elpriset räknas om varje fredag och priset du betalar som gäst beror på ankomst och vistelsens längd.

Hur bokar jag ett semesterhus?

Det enklaste och snabbaste sättet att hitta din drömbostad för semestern är att boka direkt via vår hemsida.

När kan jag boka semesterhus för nästa år?

Om du redan planerar din semester för nästa år kan NOVASOL inte göra någon förbeställning åt dig. Priserna offentliggörs vanligtvis under våren/sommaren året innan, så håll utkik på vår hemsida för den mest aktuella tillgängligheten.

Kan jag betala på avbetalning?

Som en extra service till dig har du möjlighet att betala i två delbetalningar om du bokar mer än 56 dagar före ankomst. 
Den första delbetalningen är 25 % av det totala hyrespriset. Den andra delbetalningen är de återstående 75 % av det totala hyrespriset (ska betalas senast 42 dagar före ankomst).

Kan ungdomsgrupper hyra?

Ungdomsgrupper definieras som en grupp på minst sex personer under 21 år, även om åldersgränsen kan vara högre för vissa hus. Om ni bokar som en ungdomsgrupp måste ni meddela oss detta vid bokningstillfället. NOVASOL förbehåller sig rätten att tacka nej till en ungdomsgrupp. Andra restriktioner för gruppsammansättning kan förekomma och anges i beskrivningen av boendet. Du måste följa de eventuella restriktioner för gruppsammansättningen som anges i husbeskrivningen.

Hur mycket kostar en slutstädning?

Du ser det exakta priset när du bokar din vistelse. Om du redan har bokat din vistelse kan du få denna information på din MyBooking-sida.

Vad är förbrukningspriset?

Om förbrukningen inte ingår i bokningspriset kommer du att se det exakta priset per enhet när du bokar din vistelse. Om du redan har bokat din vistelse kan du hitta den här informationen på din MyBooking-sida.

Kommer det att finnas rengöringsmedel i bostaden?

Det finns inga rengöringsmedel i bostaden. Det finns dock en dammsugare samt en golvmopp och hink.

Hur många personer är tillåtna i en semesterbostad?

Antalet personer som tillåts i semesterbostaden anges i husbeskrivningen. Alla människor oavsett ålder räknas.

Husdjur

Om husdjur är tillåtna i semesterhus så visas det med en hundsymbol. Informera oss om du vill ta med dina husdjur när du bokar semesterhuset.

Semester med båt

I vissa av våra semesterhus ingår en båt i hyran, och i andra fall är det möjligt att hyra en båt från husägaren eller en tredje part. Information om hur du bokar en båt finns på din MyBooking-sida. 
Om du avser att använda en båt under din vistelse bör du alltid bekanta dig med de regler som gäller för båten och området. 
Information om gällande bestämmelser finns hos den lokala sjöfartsmyndigheten. Du kan inte vara säker på att det finns tillräckligt med flytvästar för hela din grupp som en del av båtens utrustning. Det är ditt ansvar.

Hur är semesterbostaden inredd?

NOVASOL hyr ut semesterbostäder som ägs av privata fastighetsägare. Semesterhusen är inredda och utrustade enligt husägarens tycke och smak. Sängar kan vara mindre än standard, varmvattenberedaren kan ha en lägre kapacitet än vad som är normalt i en huvudbostad och trappor kan vara brantare än normalt. ?Renoveringsåret för semesterbostaden som anges i husbeskrivningen kan avse en partiell renovering.

Rökfria semesterbostäder

Rökning är inte tillåtet i något av våra fritidshus.

Vad betyder stjärnorna?

Ju fler stjärnor vi tilldelar ett fritidshus, desto högre komfortnivåer. Möbler, utrustning och standard på semesterhuset beaktas.
Mycket enkelt inrett semesterhus med grundläggande faciliteter för en sommarvistelse.
 Enkelt inrett semesterhus med få faciliteter.
 Välskött semesterhus, utrustat med standardmöbler.
 Välutrustat semesterhus av hög standard med bekväma möbler och extra faciliteter.
Våra högst rankade semesterhus. Smakfullt inreda och fullt utrustade.

Hyresvillkor

Du kan hitta och läsa NOVASOLs hyresvillkor här.

Hantera min bokning

Hur betalar jag för min bokning?

Du kan betala via MyBooking med ditt kreditkort. Vi erbjuder några alternativa betalningsmetoder som du kan se på din MyBooking-sida.

Hur kan jag kontrollera min bokningsbetalning?

Du hittar din betalningsöversikt på din MyBooking-sida.

Hur kan jag betala den andra delbetalningen om jag får ett nytt kreditkort?

Om du får ett nytt kreditkort mellan dina delbetalningar föreslår vi att du loggar in på din MyBooking-sida före betalningsdatumet och betalar med ditt nya kort.

Var hittar jag mitt hyresavtal?

När du har bokat en semesterbostad får du en bokningsbekräftelse via e-post med en länk till din personliga MyBooking-sida. Där hittar du all information om din bokning.

Ingår handdukar och sängkläder?

Utrustning som handdukar, sängkläder och diskhanddukar kan ingå i priset eller köpas före ankomst med 5 dagars varsel via din MyBooking-sida.

När kan jag hämta nyckeln/anlända?

Du kan vanligtvis hämta din nyckel mellan kl. 16.00 och 20.00, men de specifika tiderna visas på MyBooking-sidan. Se till att ange din önskade/förväntade ankomsttid på din MyBooking-sida.

Hur köper och betalar jag för extratjänsterna?

Du kan vanligtvis köpa extratjänster upp till 5 dagar före ankomst via din MyBooking-sida under Extra Services (Extratjänster).

Vad finns det i hyresobjektet?

I de semesterbostäder vi hyr ut finns grundläggande köksutrustning samt täcken och kuddar för alla sängar.

När ska jag betala turistskatten?

Om du reser till Frankrike får du ett e-postmeddelande med en betalningslänk för att betala din turistskatt när du kommer hem från din semester.

För alla andra destinationer där turistskatt gäller betalar du ägaren eller nyckelförmedlaren när du anländer, i lokal valuta.

Vilka extratjänster kan jag köpa?

Holiday Kit (endast tillgängligt i Danmark), som innehåller: 
3 disktrasor 
7 diskmedelstabletter 
1 svamp 
Glasrengöringsmedel 
Diskmedel 
Tvättmedel 

Uppsättning sängkläder: 
1 påslakan 
1 örngott 
1 lakan 
2 handdukar 
1 diskhandduk

Slutstädning 
Funderar du på att städa själv efter din vistelse? Mer information om det finns här

Funderar du på att köpa städtjänst efter din vistelse? Mer information om det finns här

Har boendet du funderar på obligatorisk städning? Mer information om det finns här

Parkering vid boendet?

Information om parkering finns i objektsbeskrivningen. 

Tillfartsvägen till huset är sällan asfalterad och kan oftast inte användas av sportbilar eller fordon med låg markfrigång.

Wifi

Många av våra NOVASOL semesterhus har wifi. Eftersom wifi är en tilläggstjänst kan en separat avgift tillkomma. Du hittar informationen i objektsbeskrivningen.

Grill

Grill finns i många semesterbostäder – i så fall anges det i objektsbeskrivningen.

Varför krävs det en depositumsavgift?

En Depositumsavgift är vanligt inom semesteruthyrningsbranschen. Den täcker konsumtionskostnader och eventuella skador eller extra kostnader som kan uppstå under din vistelse.

När debiteras depositumsavgiften?

För bokningar som görs efter den 18 oktober 2023 är depositumsavgifter obligatoriska för alla våra hus i Danmark, och kommer att läggas till din bokning automatiskt nio dagar före ankomstdatumet. Du hittar denna information på ditt MyBooking-konto.
För hus utanför Danmark betalas eventuell deposition vanligtvis direkt till ägaren och visas på ditt MyBooking-konto.

Hur stor är depositumsavgiften?

Storleken på depositionen beror på vilken typ av boende du har bokat:
Standardhus: 100 EUR
Hus med bastu: 115 EUR
Hus med spa: 150 EUR
Hus med pool: 360 EUR

Hur kan jag betala depositumsavgiften?

Du kan bekvämt betala depositumsavgiften via ditt MyBooking-konto inom 9 dagar före ditt ankomstdatum.

När återbetalas depositumsavgiften?

Depositumsavgiften återbetalas automatiskt senast fyra veckor efter avresedatumet, förutsatt att inga skador eller extra kostnader har uppstått under vistelsen. Beloppet återbetalas till samma kort/konto som användes för inbetalningen.

Vad händer om det finns skador eller extra avgifter?

Om det uppstår några skador eller extra kostnader kommer det aktuella beloppet att dras av från depositionen. Du kommer att få en specificerad redogörelse för dessa avgifter.

När jag är på semester

Hus med swimmingpool

Vid bokning av semesterhus minst tre dagar före ankomst värms inomhuspoolen upp till ca. 24–25 °C.

Bastu

Häll inte vatten på bastuaggregatet eftersom det kan leda till allvarliga skador eller strömavbrott.

Tips för att spara el i semesterhus med inomhuspooler:

 - Håll alltid dörrar och fönster till poolrummet stängda. 
 - Stäng inte av avfuktaren – det kan leda till att luftfuktigheten blir för hög i poolområdet. 
 - Placera poolskyddet över poolen när den inte används. 
 - Ställ in golvvärmen på en konstant temperatur – undvik att ändra den. 
 - Om det finns sovrum som inte används, håll dörrarna till dessa rum stängda och vrid ner värmen till 5 °C.

Laddning av elfordon

Vissa semesterhus är utrustade med laddare för elfordon. Undvik att ladda elfordon från vanliga uttag, eftersom detta kan orsaka överhettning, skador på elinstallationerna och eventuellt brand.

Var kan jag hämta nyckeln till hyresobjektet?

På din MyBooking-sida kan du se länken till din Vägbeskrivning/nyckelupphämtning där platsen anges. 

För vistelser i Danmark där det finns en nyckelbox kommer du att få ett SMS två dagar före din ankomst. Kontrollera att ditt mobilnummer är uppdaterat på MyBooking-sidan.

Vilken tid måste jag lämna hyresobjektet?

Du måste avresa senast kl. 10.00 på avresedagen.

Var lämnar jag tillbaka nyckeln?

Du lämnar tillbaka nyckeln till samma adress där du hämtade den. Om det finns en nyckelbox kan du lämna tillbaka nyckeln i nyckelboxen.

Problem/klagomål

Vi hoppas att du får en underbar upplevelse, men om du behöver hjälp kan du prata med vår lokala representant inom 72 timmar. Om du behöver ytterligare hjälp ber vi dig kontakta oss.

Vad händer om jag orsakar en skada i semesterbostaden under min vistelse?

Olyckor inträffar, men meddela oss om eventuella skador. Det bästa sättet att göra detta är via vår meddelandetjänst. På så sätt kan vi reagera snabbt och byta ut allt trasigt så att huset är redo för nästa gäst.

Vem kontaktar jag om jag anländer senare än planerat?

För sen ankomst (efter kl. 20.00), kontakta nyckelförmedlaren. Kontaktuppgifterna finns på din MyBooking-sida.

Kan jag få reseinstruktioner?

Reseinstruktioner finns på din MyBooking-sida.

Behöver jag städa boendet innan jag lämnar?

Boendet kommer att städas före ankomst och vi ber att boendet lämnas i liknande skick vid utcheckningen.

Mer information om det finns här

Jag har avslutat min semester

Hur kan jag lämna en recension?

Vi värdesätter din feedback och vill gärna höra mer om din semesterupplevelse. När du har kommit hem från din resa kan du förvänta dig att få en inbjudan från oss via e-post inom 48 timmar. Detta e-postmeddelande ger dig möjlighet att dela med dig av din värdefulla feedback.

Jag har glömt något på boendet

Om du upptäcker att du har glömt något på boendet rekommenderar vi att du kontaktar ägaren eller nyckelförmedlaren så snart som möjligt. De kommer att kunna hjälpa dig att återfå ditt förlorade föremål. Kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp. Det är viktigt att notera att även om vi hjälper till efter bästa förmåga så kan vi inte hållas ansvariga för eventuella förlorade ägodelar.

Jag hade problem under min semester och vill lämna in ett klagomål.

Vi beklagar all besvikelse du kan ha upplevt på din semester. Vi rekommenderar att du tar itu med eventuella frågor eller problem omedelbart på plats för att säkerställa en snabb och effektiv lösning. Kontakta oss om du behöver mer hjälp. Om du har registrerat ett klagomål hos oss som inte har gått att lösa finns mer information nedan.

 

Dansk överklagandenämnd

Om det inte har varit möjligt att komma fram till en lösning efter din vistelse kan du lämna in ditt klagomål på ett semesterhus i Europa till överklagandenämnden: en privat, auktoriserad överklagandenämnd som inrättats av danska konsumentrådet och danska semesterhusföreningen, där vi är medlem. Läs mer på www.fbnet.dk eller kontakta Ankenævnet for Feriehusudlejning, Vandkunsten 3, 3., 1467 Köpenhamn K, Danmark.

 

MTV

Om du är bosatt i Frankrike kan du, i händelse av en tvist, använda dig av ett medlingsförfarande eller ett alternativt tvistlösningsförfarande enligt tillämplig lag. Vår medlare är Médiation du Tourisme et Voyage (MTV). Efter att ha meddelat oss skriftligen och om du inte får ett tillfredsställande svar inom 60 dagar, kan du lämna in tvisten i enlighet med de villkor som anges på medlarens hemsida. Läs mer på: https://www.mtv.travel/saisir-le-mediateur/ eller kontakta: Association Médiation Tourisme et Voyage BP 80 303 75 823 Paris Cedex 17.

 

ODR

Om du bor i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet kan du också använda Europeiska kommissionens ODR-plattform (Online Dispute Resolution) (ec.europa.eu/odr) för att lämna in ett klagomål.

Behöver du fortfarande hjälp?

Om du fortfarande behöver komma i kontakt med oss, observera att väntetiden kan bli längre än normalt. Vi strävar efter att hjälpa dig så snabbt som möjligt och vårt team gör sitt allt för att hjälpa dig.

Se våra semesterhus och stugor i 19 länder: