Vanliga frågor vid stuguthyrning

Vi förstår att det kan vara ett stort beslut att låta någon hjälpa dig med uthyrningen av ditt semesterboende. Här har vi samlat vanliga frågor (och svar) uthyrare kan ha när de är intresserade av att hyra ut boende med NOVASOL

Har du en fråga som du inte finner här nedan? Eller vill du kanske veta mer om något? Då är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig att få svar på dina frågor. Vår Husägarservice finns till för att hjälpa dig som har en stuga eller semesterlägenhet för uthyrning hos NOVASOL, men vi hjälper även till att ge dig som funderar på att hyra ut svar på dina frågor. Använd kontaktformuläret här på hemsidan eller ring/maila till oss.

Frågor om betalningar
Hur mycket kan jag tjäna på att hyra ut med NOVASOL?

Din intäkt beror på många olika saker, såsom läget på ditt semesterboende, antal tillgängliga veckor, standarden på ditt semesterboende, antalet attraktiva faciliteter i och omkring boendet och när under året det hyrs ut. Din lokala rådgivare ger dig ett prisförslag och sätter en uthyrningsbudget tillsammans med dig vid ett möte.

Baserat på vår erfarenhet och på våra analyser av marknaden kommer vi också ge dig råd på hur du kan förbättra dina uthyrningsintäkter.

Jag vill veta mer om hur jag kan förbättra min uthyrningsintäkt

Hur och när får jag betalt?

Du får betalt via banköverföring direkt till ditt bankkonto. Utbetalningen görs den 10:e varje månad för den månadens ankomster. Du får full utbetalning även om gästerna ännu inte anlänt, såvida inte bokningen gjorts inom 25 dagar från utbetalningsdatum. Då kommer betalningen den 10:e månaden efter.

Vad händer med min betalning om gästerna avbokar?

Om en uthyrning avbeställs senare än 30 dagar före ankomstdatum, erhåller du 50 % av hyresbeloppet. Sker avbeställningen senare än 10 dagar före ankomstdatum, erhåller du 80 % av hyresbeloppet.

Hur betalar gästerna för sin elförbrukning?

I de fall elektriciteten inte ingår i hyran betalas den på plats direkt till dig. Du måste då ha en el-mätare på plats så att både du och gästen kan mäta hur mycket el det gått åt för perioden. För att underlätta hanteringen av elkostnaden, har vi tagit fram ett formulär som du kan ladda ner och skriva ut från Mina Sidor.

Vilket pris kan jag ta för elförbrukningen?

Vad som är bäst för just dig och din semesterbostad gällande elförbrukningen, är något din lokala rådgivare kan hjälpa dig med. Att det inte är några tilläggskostnader på plats, är något som uppskattas av många gäster. Samtidigt är det för en del uthyrare inte alltid möjligt att inkludera elen i hyran. Du kan även välja, att enbart låta elen ingå under sommaren. Vårt rekommenderade pris per kwh på svenska boenden är 2-2,50 SEK men även detta är något du kan diskutera med din rådgivare.

Hur vet jag att jag får rätt pris för en uthyrning?

Då vi är samarbetspartners har vi det gemensamma intresset att hyra ut ditt semesterboende till den bästa möjliga intäkten. Vi använder vår kunskap om marknaden och analyserar vår information för att se till att du får ut det absolut bästa av din uthyrning. Det du vinner på vinner även vi på. 

Vilken avgift/provision tar ni?

Du betalar inga avgifter för att hyra ut med NOVASOL, och ingen provision dras när vi förmedlar ditt objekt. Vi lovar alltid att du får det avräkningspris som står i avtalet med oss. Den service som det innebär att förmedla via NOVASOL, betalas således alltid av gästen via ett påslag. I avtalet med dig sätter vi inte ett faktiskt påslag. Detta eftersom gästens pris alltid varierar beroende på en mängd olika faktorer som t.ex. var bokningen görs, hur, under vilken period etc. 

Vi jobbar istället för att du alltid ska få maximal uthyrning genom varierade påslag över säsongen och över alla marknader. Alla omkostnader såsom återförsäljarprovisioner, reseförsäkringar med mera tas från påslaget. Det pris vi avtalat med dig påverkas inte.

Ett tips till dig som funderar på att hyra ut är att tänka ”Vilken totalintäkt under året vill jag ha?” snarare än att fokusera på pris per vecka. Din personliga och lokala Husrådgivare ser till hitta det bästa prisläget för just din semesterbostad. Om du inte hyr ut med oss idag, är du välkommen att boka en tid för ett kostnadsfritt möte med den lokala rådgivaren för just ditt område.

Kan jag ta ut en deposition?

Generellt använder vi oss inte av depositioner. Istället arbetar vi mot en trygg uthyrning genom olika varianter av service. Detta innefattar Småskadeförsäkringen, vilket innebär att vi ersätter dig för småskador upp till 1 200 SEK. Dessutom har du en större Trygghetsförsäkring som ingår i vårt samarbete, som ersätter dig för större skador som kan ske på ditt boende. I undantagsfall kan deposition tas ut också. Kontakta oss gärna för att få reda på mer.

Frågor om avtalet
Varför ska jag hyra ut genom NOVASOL, istället för att göra det på egen hand?

Att hyra ut sitt semesterboende själv tar upp väldigt mycket tid och ansträngning. Du ska administrera bokningar, sätta bra och rimliga priser, marknadsföra ditt boende, hantera kommunikationen med gästerna och så vidare.

Om du väljer oss som din förmedlare av ditt semesterboende tar vi hand om detta, och mycket mer. Dessutom får du dra nytta av 50 år av erfarenhet från branschen och en hela tiden pågående analys av semestertrender. Allt görs för att du ska få den absolut bästa uthyrningsupplevelsen.

Jag vill veta mer om vad NOVASOL kan erbjuda mig

Kan jag använda mitt semesterboende för eget bruk under lågsäsong?

Absolut! Under lågsäsongen får du blockera så många veckor du vill så länge de inte redan är bokade. På ”Mina sidor” kan du blockera långa tidsperioder för att säkerställa att huset är ledigt när du behöver det.

Kan jag använda mitt semesterboende för eget bruk under högsäsong?

Absolut! Högsäsongen sträcker sig från mitten av juni till mitten av september. Under denna period önskar vi att minst 9 veckor är tillgängliga för uthyrning varav 2 är under den absoluta högsäsongen (s.k. A-säsongen). De 9 veckorna behöver alltså inte vara sammanhängande.

Kontakta oss för regler om du vill ha en vinterkalender.

Kostar det något att vara med i något koncept?

Nej, det tar vi inget extra för! Ditt semesterboende, omgivningarna, din inredning eller uthyrningsperiod måste leva upp till vissa kriterier för att bli en del av ett koncept. När det passar in, kostar det inget extra för dig. 

Din rådgivare hjälper dig att hitta vilket eller vilka koncept som funkar för ditt semesterboende. Du får också råd på små förbättringar du kan göra på ditt boende för att öka möjligheterna för uthyrning.

Hur länge gäller ett avtal med NOVASOL?

När du skriver ett avtal med NOVASOL gäller det för innevarande samt nästkommande år. Därefter förnyas avtalet automatiskt ett år i taget. Om du önskar kan du självklart avsluta samarbetet i slutet av varje avtalsperiod. Datum för sista uppsägningsdag hittas i avtalsvillkoren du får vid avtalsskrivandet. 

Vem städar mitt semesterboende?

Detta är en fråga med flera svar. Inför varje ny uthyrningssäsong är det uthyrarens ansvar att se till att huset är städat och i bra skick för säsongens gäster. Sedan är det gästerna som skall städa efter sin vistelse i semesterboendet. Du som uthyrare kan också erbjuda städning mot betalning. Detta kan antingen vara obligatoriskt eller valfritt. Betalningen ska då ske direkt från gästen till dig som uthyrare.

Är NOVASOL ett val för mig som bara vill hyra ut ett fåtal veckor per år?

Det beror helt på det faktiska antalet veckor samt under vilken period på året du önskar hyra ut. Kontakta oss för att få reda på mer.

Hyr NOVASOL även ut under vintertid?

Ja, vi har boenden som hyrs ut enbart under vintern eller sommaren, men också många som hyr ut året om. 

Ligger ditt semesterboende i ett område som primärt är en sommardestination, är det bra att veta att en av fördelarna med NOVASOL är just att vi ofta bidrar till att förlänga säsongen. Detta beror bland annat på vår starka position i Tyskland och Danmark. Även under vintern har vi gäster i flera av våra boenden. Ska du hyra ut under vinterhalvåret, är en förutsättning att ditt boende är helisolerat. Vår säsongskalender i kombination med tillval såsom Minisemester, ger ökade möjligheter till uthyrning under lågsäsongen.

Ligger ditt semesterboende i ett område som primärt är en vinterdestination, har vi bl.a. en särskild säsongskalender som har utgångspunkt i efterfrågan för vinterdestinationer. 
 

Frågor om skatteregler
Vilka skatteregler gäller när jag hyr ut mitt semesterboende?

Varje uthyrares skattesituation är unik, och därför kan vissa regler gälla vissa uthyrare. Som en tumregel för privatägda semesterboenden gäller detta:

-    Du får göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor och ett avdrag som är 20 procent av bruttointäkterna.

Här följer ett räkneexempel på hur din skattesituation kan bli när du hyr ut genom NOVASOL

Räkneexempel
Hyresintäkt60.000
Avdrag-40.000
Netto20.000
Avdrag 20%-12.000
Beskattningsbar inkomst (30 %) efter avdrag:8.000
Slutlig skatt: 2.400 (eller 4%)


Läs mer på skatteverkets hemsida

Redovisas min uthyrningsinkomst till Skatteverket?

Din uthyrningsinkomst redovisar enbart du själv till Skatteverket. Det är inget som sker per automatik från NOVASOL.

Frågor om marknadsföring
Vem tar foton och skriver en presentation om mitt semesterboende?

Vi på NOVASOL tar hand om fotografering och presentation av ditt semesterboende. Allt för att se till att det blir så framträdande som möjligt och når fram till semestergäster över hela världen. Våra rådgivare ser till att ditt semesterboende får säljande och rättvisa foton och att din presentationstext blir så beskrivande och lockande som möjligt.

Varifrån kommer mina gäster?

Våra gäster som semestrar i Sverige är främst Tyskar, Danskar eller Svenskar, men de kan komma från hela världen tack vare vår globalt täckande marknadsföring.

På ”Mina Sidor” kan du se varifrån varje gäst kommer på varje bokning du får in.

Jag vill veta mer om “Mina sidor”

Hur hittar gästerna min semesterboende?

Gästerna hittar ditt boende via vår hemsida, sociala medier, reklamer, via våra kataloger eller via vårt nätverk av över 20.000 återförsäljare där ditt semesterboende marknadsförs över hela världen.

Jag vill veta mer om hur mitt semesterboende marknadsförs

Frågor om bokningar
Vad händer när någon bokar mitt semesterboende?

Du får besked via e-mail, sms, eller både och. Detta är något du väljer själv. Du kan sedan se mer detaljerad information om varje bokning på ”Mina sidor”.

Hur får gästen nycklar till mitt semesterboende?

Här finns det olika alternativ. Antingen kan du som uthyrare möta upp gästen vid ankomst. Alternativt kan en kontaktperson lämna ut nyckeln i ditt ställe. Det finns också möjlighet att beställa en så kallad nyckelbox som kan sättas på ditt semesterboende, som gästen sedan får en kod till av oss. På många ställen i landet har vi också lokalkontor och samarbetspartners som kan hjälpa till med nyckelutlämning.

Kan jag ha personliga saker i mitt semesterboende?

Absolut. De bör då finnas i något bra markerat, låst, avskilt rum eller förvaringsutrymme. Det ska då framgå att detta utrymme inte ingår vid uthyrningen.

Hur kan jag hålla koll på mina bokningar?

Det bästa sättet att ha koll på dina bokningar är via ”Mina sidor”. Där kan du läsa om bokningsperiod, ankomstinformation, hyresintäkter, säsongskalender och din månatliga översikt.

Jag vill läsa mer om ”Mina sidor”

Frågor om skydd och försäkringar
Vad händer om en gäst orsakar skada på mitt semesterboende?

Det är väldigt viktigt för oss att du känner dig trygg när du hyr ut ditt semesterboende genom NOVASOL. Därför får alla uthyrare automatiskt skydd genom vår Trygghetsförsäkring. Försäkringen agerar som ett komplement till din egen hemförsäkring. Utöver detta har vi även den så kallade Småskadeförsäkringen, då du får ersättning direkt av oss på skador upp till 1 200 SEK.

Jag vill veta mer om säkerheten kring min uthyrning