Så marknadsför vi ditt boende

Ge din uthyrning de bästa förutsättningarna

Gästerna kommer inte av sig själva. Därför är det viktigt för dig som tänkt hyra ut ditt semesterboende att välja en samarbetspartner, som förutom att ha en bra serviceorganisation, också har en stark marknadsföring. Detta så att ditt boende finns tillgängligt för uthyrning på alla viktiga försäljningsmarknader och i de främsta kanalerna på respektive marknad.

Den långa erfarenheten, tillsammans med den konstanta strävan efter att finna nya sätt att nå potentiella gäster, har gjort att vi på NOVASOL idag har en stark plattform i den marknadsmix vi arbetar med. Vi arbetar hela tiden med att optimera våra aktiviteter i de etablerade marknadsföringskanalerna samtidigt som vi följer utvecklingen noggrant i nya media. En ytterligare viktig faktor i vår marknadsföring är att din stuga blir tillgänglig att boka för våra över 10 000 återförsäljare - allt från fristående resebyråer, till internationella bokningsportaler online. 

Presentationen är avgörande

Det första steget till att gäster hittar just ditt semesterboende är att få en så pass attraktiv och informativ presentation som möjligt. Detta är såklart en av våra största uppgifter, och våra lokala rådgivare ser till att få ut det bästa av just ditt semesterboende.

Detta innefattar att skriva en så pass bra presentationstext som möjligt. Vi vet vad gäster söker efter, och vi vet vilken information de önskar ha. Vid ett besök samlar vi därför in alla uppgifter om semesterboende samt omgivningen, och förmedlar detta på ett så attraktivt sätt som möjligt. Dessutom vet vi hur viktiga foton är för en presentation. Våra rådgivare lägger stor vikt vid detta både för att få fram ditt boende och omgivningarna.  

Sprid semesterglädje bland gäster från hela världen

Gäster från hela Europa

Eftersom NOVASOL finns i många länder i Europa är det inte bara svenska gäster som bokar våra hus och stugor, utan även andra nationaliteter. De gäster som gärna besöker Sverige kommer framförallt från Tyskland, Holland, Norge och Danmark, men även andra länder. Alla våra gäster har sina speciella önskningar hur en perfekt semester i ett semesterhus ska vara. Därför är det viktigt att vi tar hand om våra gäster på bästa sätt. Det kanske är deras enda semestervecka utomlands och för många är det en dröm som de sparat länge till. Kanske är just din stuga deras dröm!

NOVASOL har lokal representation med försäljningskontor i bland annat Tyskland, Danmark, Sverige, Norge, Holland, Tjeckien, Polen och Frankrike. Den lokala etableringen och därigenom kunskapen om hur man når respektive marknad bäst, gör att vi kan optimera marknadsföringen för ditt hus. Ingen annan stugförmedlare har en lika omfattande försäljningsorganisation som NOVASOL.

Hur hittar våra gäster ditt hus?

Det viktigaste vi har är vårt varumärke – NOVASOL – som i många länder i Europa är mycket välkänt. I Danmark till exempel känner hela 70 % av befolkningen till NOVASOL och i Tyskland har vi också en mycket stark position. Majoriteten av de utländska gästerna som bokar en stuga i Sverige kommer från just Tyskland.

Vår hemsida, som finns på 18 språk och valutor är i de flesta länder den absolut viktigaste bokningsvägen. Därför arbetar vi alltid med att förbättra vår hemsida för att optimera uthyrningsmöjligheterna online. Vi har även vår Sverigekatalog som trycks varje år på fyra språk. NOVASOL har samarbete med cirka 20 000 bokande återförsäljare och partners – såväl fysiska resebyråer som globala, välkända onlineportaler - spridda över Europa, med störst fokus på Tyskland.

Lokalanpassad marknadsföring av stugor

Återförsäljare och bokningspartners

Vi har många samarbetspartners både här i Sverige och i övriga Europa. Partnerskapen är av olika karaktär där vissa hjälper oss att sprida vårt varumärke medan andra agerar agenter för att boka våra stugor. Totalt har vi cirka 20 000 resebyråer och onlinepartners som bokar våra boenden. Vi har samarbete med flera av Europas största onlineresebyråer vilket innebär att ditt hus per automatik marknadsförs på en mängd stora internetportaler för att maximera uthyrningsmöjligheterna. Eftersom NOVASOL tar hand om all hantering med dessa, innebär det inget extra arbete eller kostnader för dig som husägare.

Vi har också en rad samarbeten med partners som ger unika fördelar och erbjudanden till husägare hos NOVASOL. Dessa når du som husägare via din personliga husägarsida Mina Sidor.

Marknadsföring online – några exempel

En viktig del i vårt arbete att nå ut till gäster är marknadsföring i sökmotorer genom både organisk och köpt trafik. Sökmotorerna är en vanlig väg för gäster att leta efter sitt semesterboende och därför har detta arbete mycket hög prioritet hos oss. Våra samlade kunskaper på området gör att vi idag driver tusentals relevanta besökare dagligen till våra webbplatser på ett kostnadseffektivt sätt.

En annan kanal är nyhetsbrev som faktiskt fortfarande har genomslag och väcker engagemang. Genom våra nyhetsbrev har vi en kostnadseffektiv kanal som driver trafik till hemsidan och genererar bokningar. NOVASOLs samlade databas av aktiva prenumeranter sammanfattar flera 100 000-tals kontakter. På så sätt bevarar vi kontakten med våra gäster och kan till exempel informera om nyheter och ge tips.

Givetvis blir en aktiv närvaro i sociala medier allt viktigare för varje år som går. De sociala nätverken har öppnat upp för en ny och tätare relation mellan varumärken och dess kunder. Olika nätverk har olika utbredd beroende på vilket land det är. NOVASOL arbetar här med lokala strategier för att på bästa sätt anpassa sig efter förutsättningarna i respektive land. Exempel på några av de sociala nätverk vi arbetar med är Facebook, Linkedin, Pinterest och Instagram.

 

Unik position hos de tyska resebyråerna

Värt att lyfta fram är vår unika position hos de tyska resebyråerna. En position som hela tiden underhålls och utvidgas genom att våra egna medarbetare besöker dessa resebyråer regelbundet. Resebyråerna ger oss företräde eftersom NOVASOL inte enbart kan erbjuda semesterhus i Sverige utan i hela Europa. Detta ger ”hyllplats” framför andra husförmedlare. NOVASOL erbjuder dessutom resebyråmedarbetarna bra utbildningsprogram och studieresor, och våra fina kataloger är mycket efterfrågade. Detta innebär omsättning hos de tyska resebyråerna tack vare våra semesterhusägare.

Andra aktiviteter

I alla länder gör vi olika kampanjer varje år, för att fler människor ska boka just oss. Exempel på aktiviteter som vi gör är TV-reklam och radio, vi är med på olika viktiga mässor varje år, gör direktutskick i brevlådan till både tidigare gäster samt potentiella nya gäster, annonserar i magasin och tidningar. Det skiljer sig däremot per land vilka aktiviteter som fungerar bäst och varje land sköter därför sin egen marknadsföring.