Värt att veta - inför din semester i Egypten

Värt att veta - inför din semester i Egypten

Följande information är värdefull och bra att veta när du planerar din semester i ett av våra semesterhus.

1. Ankomst och avresa

På hyresbeviset finns information om när man kan få tillträde till semesterbostaden samt när det skall lämnas på avresedagen. De ankomst- och avresetider som finns på hyresbeviset gäller alltid. Om inget anges ska avresa från semesterbostaden alltid ske mellan 08.00-10.00. Nyckeln lämnas normalt endast ut mot uppvisande av hyresbeviset.

Vänligen notera att även vid ankomst till huset tidigare än angivet, kommer nyckeln att lämnas ut först vid angiven tidpunkt. Om du blir försenad, är det viktigt att meddela husägaren eller dennes representant. Husägaren uppskattar alltid att få besked om ankomsttiden, även om den är inom den normala tiden. Använd talongen från färdhandlingarna. Senare ankomst än angivet är endast möjligt, om du kommit överens med husägaren om detta. I vissa fall kan senare ankomst accepteras, om en avgift betalas till husägaren. Det är oftast husägaren som står för nyckelutlämningen. Vi ber om förståelse för att de inte alltid är så språkkunniga.

2. Semesterbostadens storlek och inredning

Det kvm-tal som anges i beskrivningen är baserat på semesterbostadens ytterväggar. Det betyder att innermåtten kan vara upp till 15% mindre. De flesta semesterbostäder är privatägda och inredda efter ägarens personliga smak och kan därför variera.

Vänligen notera att vardagsrummen ofta är rymliga, medan sovrummen är små. Man kan inte förvänta sig att det finns en garderob för varje person, gäller även nyare hus. Köksutrustningen kan variera, men det finns alltid minst porslin och annan utrustning för det antal personer, som huset är avsett för.

Semesterbostäderna är utrustade med täcken och kuddar för antalet tillåtna gäster. Handdukar, kökshanddukar, rengöringsmedel, köksdukar, toalettpapper och liknande finns tillgängliga.
För semesterbostäder vid flygdestinationer (t.ex. Hurghada, Sharm El Sheikh, Marsa Alam, nordkusten, Alexandria och Kairo) är sänglinnen och handdukar inkluderade i hyresbeloppet (notera ikonen på beskrivningen).

I en del semesterbostäder kan trappor och stegar till övre plan vara branta och utan ledstång. I vissa semesterbostäder kan takhöjden vara lägre än normalt. När det står trädgårdsmöbler i beskrivningen, så betyder det i regel att det finns ett bord och fyra stolar. Liggstolar, dynor samt parasoll hör normalt inte till semesterbostadens basinredning. En del semesterbostäder har trädgårdsmöbler av hög standard. Titta efter symbolen i beskrivningen.

3. Renovering

När det finns angivet ett renoveringsår i beskrivningen, betyder det inte alltid att hela semesterbostaden har renoverats. Det kan vara enstaka rum som t.ex. badrummet eller köket, som renoverats.

4. Sovrum/sängar

Sovrummen i semesterbostäder kan ofta vara små. Enkelsängarna är cirka 100-120 cm breda och upp till 190 cm långa, medan dubbelsängar i regel är 140-200 cm breda. Madrasserna har ofta en innerdel av fjädrar eller är gjorda av skumgummi. Det kan också saknas madrasskydd så vänligen lägg lakan över madrassen. En resesäng för barn (för barn 0-3 år) kan beställas i förväg eller medtagas, såvida det inte ingår i semesterhusets utrustning (se beskrivningen). Sängkläder och sänglinne för barnsängen måste man alltid ta med själv. Vissa hus har begränsat med garderober vilket gör att man inte kan förvänta sig en garderob för varje gäst.

5. Badrum/WC

Badrumsinredningen kan vara av en annan standard än huset för övrigt. Badrummet kan också vara litet. Duschen kan vara ansluten till en handdusch eller till badkaret, dvs inte alltid en separat dusch. Varmvattnet kommer oftast från en varmvattenberedare på ca 60 liter. I separata gästtoaletter finns oftast inget handfat.
Många hus har en egen septiktank. Blöjor, bomull, bindor och liknande får inte slängas i toaletten.

6. Semesterbostäder med bubbelpool och/eller swimmingpool

När man beställer en semesterbostad minst 3 dagar före ankomst är inomhuspoolen normalt uppvärmd till ca 24-25 grader vid ankomst. Använd aldrig tvål, schampo eller liknande i poolen eller bubbelpoolen. Utomhuspoolen kan inte alltid användas året om och att utomhuspooler oftast inte är uppvärmda, utan värms av lufttemperaturen. Det är därför inte troligt att ha poolvärme under vintermånaderna, alternativt är då vattnet helt tömt vilket innebär att poolen inte kan användas.

Spartips för poolhus med inomhuspool:

  • Håll fönster och dörrar till poolrummet stängda
  • Använd alltid lämpligt pooltäcke när du inte använder poolen
  • Stäng inte av avfuktaren då det skapar för mycket fukt i poolrummet
  • Håll golvvärmen gå en jämn temperatur
  • När du inte använder poolrummet, håller dörrar och fönster stängda och sätt gradantalet till cirka 5 grader på bubbelpoolen

Bubbelbad med stående vatten: I semesterhus med denna sorts bubbelbad gäller, att badet är fyllt med vatten vid ankomst. Om du redan före ankomst vet, att du inte kommer att använda bubbelbadet, ber vi dig att meddela detta till NOVASOL. På detta sätt kan du spara på elkostnaden.

7. TV, parabol och Internet

Semesterbostäder med TV har ofta tillgång till gratiskanaler. Betalningskanaler måste väljas till, som respektive husägare ev. ordnar med. Då de flesta hus tar emot signalen via antenn, kan kvaliteten vara avhängig av semesterbostadens läge. Kvaliteten kan variera beroende på semesterbostadens läge. Justeringar får inte göras.

Internet är en extra service som semesterhusägaren erbjuder. På grund av eventuell otillräcklig uppkoppling i semesterhuset, varierande datavolym och hastighet påtar sig NOVASOL inget ansvar för dålig förbindelse, otillräcklig uppkoppling, kabel- och antennproblem samt annan force majeure. Det finns flera olika internetförbindelser/bedband, t ex via kabel, Wimax (trådlös teknologi), Fiber, 3G (trådlöst mobilt bredband), xDSL (fx ADSL). De olika produkterna har olika fördelar och begränsningar. Om du har frågor om en speciell internetuppkoppling, så är du välkommen att kontakta det aktuella servicekontoret eller NOVASOL. I några semesterhus finns det tillgång till Internet. Vi vill göra er uppmärksamma på, att det endast får användas av myndiga gäster och att den måste följa gällande lagstiftning. Om det visar sig vid senare tillfälle, att överträdelser har begåtts, kommer vi att samarbeta med myndigheterna.

8. Tomten

Många av våra semesterbostäder ligger på en naturtomt. Det kan betyda att man inte alltid kan utnyttja hela tomten. Den kan t.ex. bestå av högt gräs, vildvuxna ängar, skog och klitter.

Tänk på att tomten vid ett nybyggt semesterhus inte alltid har en riktig gräsmatta, buskar etc. samt att infarten kan sakna det sista gruslagret. Om det står i beskrivningen att tomten är inhägnad, betyder det inte att det är stängt och att husdjur kan springa fritt omkring på tomten.

Vägen till semesterbostaden är inte alltid asfalterad så det är inte att rekommendera att använda sportbilar eller andra lägre fordon. I vissa områden är vägarna till semesterbostaden inte av lokal standard. Vänligen tänk på detta om du hyr bil.

9. Avstånd

Alla avstånd är cirka avstånd och uppskattade den s.k. fågelvägen och kan endast ses som orienteringshjälp. Avstånden är från tomten till närmaste kust (hav, fjord eller sjö). Det avser alltså inte alltid till närmaste strand eller badmöjlighet.

Avståndet till affärer avser till närmaste affär, minilivs eller supermarknad. OBS! Det kan vara så att en del affärer endast har öppet under högsäsong. Detta betyder att avstånden under övriga säsonger kan vara betydligt längre. Vänligen notera att under Ramadan kan affärer vara stängda under dagen. NOVASOL kan inte hållas ansvariga för, om en affär eller restaurang läggs ner.

10. Deposition och acontobetalning av förbrukningskostnader

Enligt semesterhusägarens önskemål måste du ibland erlägga ett belopp avseende förbrukningskostnader och i vissa fall även en deposition. Förbrukningskostnader och deposition betalas antingen tillsammans med hushyran eller vid nyckelutlämningen. Acontobetalning av förbrukningskostnader gäller som säkerhet för energiförbrukning och liknande. Depositionen gäller som en säkerhet för husägaren vid eventuella skador eller brister vid t ex städning. Depositionen kan variera bl a beroende på husets storlek, inredning och utrustning, som t ex roddbåt, motorbåt, och liknande. Den kan också bero på hyrestidens längd och för vilket ändamål, som semesterhuset hyrs.

Om hyresgästen ingår avtal direkt med semesterhusägaren – utanför avtalet med NOVASOL som förmedlare – om att hyra extrautrustning, som t ex båtmotor, kan hyresgästen krävas på extra deposition. Storleken på acontobetalningen av förbrukningskostnaderna och depositionen finns angivet på hyresbeviset, i katalogen och/eller på internet.

Avräkning av acontobetalningen av förbrukningskostnaderna och depositionen sker senast 3 veckor efter avresan från semesterhuset. I vissa fall avräknas det redan vid avresan från huset.

Vid ev skador och bristande städning, kan det tas ut en extraavgift, som i så fall dras av innan återbetalning av depositionen sker.

Skulle detta belopp överstiga den erlagda depositionen eller förbrukningskostnaderna vara större än acontot, kan tilläggsbetalningen antingen ske på plats eller i efterskott.

NOVASOL, semesterhusägaren eller dennes representant har, när det gäller en ungdomsgrupp se pkt 2.2, hyra av semesterhuset längre än 14 dagar eller när semesterhuset hyrs för andra syften än semester – rätt att ta ut en högre deposition motsvarande SEK 4.300,- för varje person, som huset semesterhuset hyrs ut till. Det kan även tas ut betalning för en eller flera slutstädningar – beroende på hyresperiodens längd.

11. Förbrukningskostnader/värme

Kostnader för värme, som inte ingår i hyran, avräknas före avresan direkt med husägaren eller dennes representant. Möjlighet till värme (tid på året, tid på dagen, maxtemperatur) regleras av gällande lagar. Generellt kan man räkna med att värme finns från november till april. Detta betyder att husen inte kan värmas upp under den resterande delen av året. Även där värmen enligt husbeskrivningen ingår i hyran, gäller de generella värmereglerna. Hyresgästen ska betala för energiförbrukning under hela hyran, även om hyresgästen inte har använt stugan under hela hyresperioden.

12. Städning

Semesterbostaden skall städas och göras rent, så att nästa gäst kan flytta in i en välstädad semesterbostad. Utcheckning från semesterbostaden är senast kl. 10.00 på avresedagen. Om semesterbostaden inte har städats ordentligt debiteras det en tilläggskostnad för extra städning eller så görs avdrag från den inbetalda depositionen. Vänligen notera att städmaterial så som rengöringsmedel, skurtrasor, diskmedel etc. inte är en del av utrustningen för semesterbostaden.
Om det finns obligatorisk slutstädningen, sängkläder och sängkläder/handdukar och den obligatoriska slutstädningen, sängkläder och sängkläder/handdukar inte är inkluderat i hyresbeloppet, syns priset på dessa obligatoriska kostnader i husbeskrivningen och kommer att läggas till på hyresbeloppet.  
Även om slutstädning har beställts eller om det är obligatorisk slutstädning, måste semesterhuset lämnas i ett rent skick, vilket menas att, möbler skall återställas till ursprungsplats, köket rengöras, tvättmaskin och diskmaskinen skall tömmas och disken diskas. Det är viktigt att komma ihåg kyl, frys, ugn och utegrill. Man får inte lämna kvar matrester, sopor eller flaskor, detta skall avlägsnas från semesterbostaden.
Husägaren eller kontaktpersonen kan, i de fall hyresgästerna är en ungdomsgrupp, kräva en obligatorisk slutstädning. Om hyresperioden överstiger 21 dagar, kan husägaren eller kontaktpersonen kräva obligatorisk städning efter 14 dagar och därefter veckovis.

13. Husdjur

En del husägare vill inte att gästerna tar med husdjur till deras semesterbostad. Om så är fallet finns en symbol i husbeskrivningen. NOVASOL kan däremot inte garantera, att det aldrig varit ett husdjur i semesterhuset. Det är dock viktigt att respektera förbudet. Om det skulle visa sig att man har med husdjur ändå, kan man bli ombedd att avlägsna det.

Husdjur får gärna följa med till de semesterhus, där det finns en hundsymbol. Meddela vänligen detta, att du tar med husdjur, redan vid bokningen. Se också till att husdjuret fått nödvändig vaccination och att du har de dokument som krävs.

När husdjur är tillåtet, kan man ta med max 1 djur om inget annat anges i beskrivningen. Om man skulle vilja ta med fler husdjur, måste husägaren tillfrågas för godkännande.

14. Rökfritt hus

Rökning är inte tillåtet i semesterbostaden, om inte annat anges särskilt. Det betyder emellertid inte att det aldrig har funnits någon rökning i bostaden.

15. Kataloginformation

Denna information gäller vid bokning för såväl katalog som internet i kombination med våra gällande hyresvillkor.

16. Insekter/möss/allergi

Allergi generellt: NOVASOL påtar sig inte ansvar för gästens allergiska reaktioner i en semesterbostad. Man kan t ex som allergiker inte räkna med att det aldrig funnits djur i semesterbostaden, även om husdjur inte är tillåtet.

I semesterhus som ligger ute i naturen, måste man räkna med att det kan finnas insekter. Detta gäller t ex myror, vägglöss och geckos. Spindelväv kan komma på mycket kort tid, även om bostaden är städad. NOVASOL kan därför inte vara ansvarig för detta. Det går inte heller alltid att förhindra, att det kan finnas möss. Vänligen informera husägaren/dennes representant eller det lokala servicekontoret vid större insektsangrepp, så det kan avhjälpas.

17. Byggarbete/oväsen

NOVASOL kan inte påverka om det skulle byggas i områdena runt våra semesterbostäder. Det kan förekomma oväsen från nybygge eller renoveringsarbete i närheten av semesterbostaden. Även om man själv är på semester, så fortsätter ju vardagen bland lokalbefolkningen. Det kan även förkomma oväsen från flygplatser.

18. Problem/reklamationer

Skulle du mot förmodan hitta brister vid semesterhuset eller bland inventarier vid ankomst, så ber vi dig att genast kontakta det lokala servicekontoret/representanten inom 72 timmar efter du har upptäckt det. Denna reklamation kan inte göras via mail, utan måste göras per telefon eller vid personligt besök på servicekontoret. Om huset inte är ordentligt städat – måste detta anmälas med en gång! Leder detta inte till en tillfredställande lösning inom rimlig tid, ta då vänligen kontakt med oss genom att ringa (+20 (0) 111 664 99 62) eller ring vår hotline på +45 97 97 57 57. De kommer då att försöka lösa problemet. En ev prisreduktion av hyresbeloppet kommer först i fråga, om problemet inte kunnat avhjälpas. Skulle det krävas en väldigt stor insats för att lösa problemet, kan det bli tal om ett ersättningshus istället. Detta kommer att avgöras av NOVASOL.

Vi ber dig att alltid ta namnet, på den NOVASOL-medarbetare, som du talat med. Dessutom åligger det dig som gäst att försöka se till att skadan, bristen eller följdskadorna inte förvärras samt att även hålla nere ev ekonomisk förlust för husägaren och NOVASOL så mycket som möjligt.

Vid en eventuell reklamation måste NOVASOL få rimlig tid att åtgärda eller förbättra skadan. Avbrytande av vistelsen utan ha avtalat det med NOVASOL sker på ditt eget ansvar och risk. Du riskerar att förlora hyran och/eller att gå miste om rätten till ersättning. Detta beror på, att du vid avresa omöjliggör för NOVASOL att avhjälpa eller delvis avhjälpa skadan samt även en eventuell omplacering.

Om en reklamation på plats, enligt ditt sätt att se det, inte leder till en tillfredställande lösning, ber vi dig att skicka en skriftlig reklamation till NOVASOL. Vänligen uppge bokningsnummer, så att vi lätt kan få fram underlagen och behandla ärendet. Reklamationen skall skickas in senast 14 dagar efter hyresperiodens slut till NOVASOL AB, Box 141, SE 431 22 Mölndal eller på mail NOVASOL@NOVASOL.se. NOVASOL accepterar inte en reklamation, som baseras på att andra gäster eventuellt fått ett bättre semesterhus, än det som beskrivits i katalogen. NOVASOL gör sitt bästa för att tillmötesgå sina gästers speciella önskemål, t ex om semesterhusets läge, men kan inte garantera det. En eventuell ersättning omfattar bara direkta ekonomiska skador. NOVASOL eller husägaren kan inte ta ansvar för indirekta, ekonomiska skador (följdskador) eller skador av icke ekonomiskt slag (ideella skador).

19. Goda råd och mer information

Mer information om varje land finns på www.NOVASOL.se

El/vattentillgång

Under mycket varma somrar eller perioder med lite regn, kan det bli problem med vatten- och elförsörjningen. Detta kan NOVASOL tyvärr inte råda över. Vid dessa tillfällen, vänligen kontakta husägaren eller dennes representant för att få hjälp. Generellt är kranvattnet inte drickbart.

Försäkring och pass

Glöm inte att ta med bilens registreringsbevis samt körkort. Vänligen medtag en kopia av alla gästernas identitetshandling eller pass.

Båt/fiske

I Egypten finns inte legala krav på fiskekort. Om ägaren tillhandahåller en båt, kan denna användas året om. Båten körs av en kapten av juridiska och säkerhets skäl. Båtlicens och andra dokument är föremål för kaptenen. Om gästen, i tillägg till avtalet med NOVASOL som förmedlare, gör en överenskommelse direkt med ägaren om hyra av extrautrustning t.ex. båtmotor, kan en extra deposition ibland tas ut.

Tänk på att de obligatoriska flytvästarna inte hör till utrustningen. Båten användes på eget ansvar och tillhandahålls av ägaren till semesterbostaden, utan ansvar för NOVASOL. För mer information, vänligen kontakta det lokala servicekontoret.

Centralvärme

Med centralvärme menas, att huset är försett med egen värmeproduktion som t ex en värmekälla med fast bränsle som kol eller trä.

Lekredskap

Med lekredskap menas antingen gunga, sandlåda, gungbröda, lekstuga, ruschkana eller en kombination av dessa. Användet av lekredskap sker på eget ansvar.

Grill

Det finns grill i många semesterhus. Ibland kan den behöva rengöras innan man kan använda den. Det kan t ex bero på att den inte använts på länge. Detta betyder emellertid inta att man inte skall göra rent grillen före avresa från huset.

Bastu

Undvik att hälla vatten på bastuaggregatet, då det kan medföra skador eller strömavbrott.

GPS koordinater i vägbeskrivningen

De GPS koordinater som anges i vägbeskrivningen är inte alltid ända fram till semesterbostaden och vi reserverar för oss för ev felaktigheter. GPS koordinaterna visar så nära husadressen som möjligt, vilket kan vara närmaste väg, vägkorsning eller liknande. Om nyckeln inte hämtas vid semesterbostaden, visar GPS koordinatorn till nyckelutlämningsstället. Var därför noga med att titta efter före avresan hemifrån, om GPS koordinaterna motsvarar semesterhusets adress.

Nyckel

Oftast får man bara en nyckel, oavsett hur många personer man kan vara i semesterhuset.

Valutaväxling

Vänligen använd uttagsautomater eller gå till närmaste bank.

Övernattning

Enligt egyptisk lag, får egyptiska medborgare inte bo i din semesterbostad såvida de inte är gifta med en av gästerna (intyg krävs) eller om det finns ett släktskapsintyg som bevisar relationen. Tänk på att kontrollera detta innan du reser då nyckelutlämning samt möjlighet till återbetalning annars kan nekas. Enligt egyptisk lag får du som gäst heller inte spendera natten på annan plats än din valda semesterbostad utan att först registrera hos turistpolisen. Med andra ord måste du först registrera dig hos turistpolisen, om du vill tillbringa en natt hos vänner etc. Om detta inte följs, kan det leda till kraftiga påföljder.