Värt att veta - inför din semester i Danmark

Värt att veta - inför din semester i Danmark

Följande information är värdefull och bra att veta när du planerar din semester i ett av våra semesterhus.

1. Ankomst och avresa

På hyresbeviset finns information om när man kan få tillträde till huset samt när det skall lämnas på avresedagen. De ankomst- och avresetider som finns på hyresbeviset gäller alltid. Om inget anges ska avresa från huset alltid ske senast 10.00. Nyckeln lämnas normalt endast ut mot uppvisande av hyresbeviset.

Vänligen notera att även vid ankomst till huset tidigare än angivet, kommer nyckeln att lämnas ut först vid angiven tidpunkt.

2. Semesterhusets storlek och inredning

Det kvm-tal som anges i katalogen är baserat på husets ytterväggar. Det betyder att husets innermått kan vara upp till 15% mindre. De flesta semesterhusen är privatägda och inredda efter husägarens personliga smak och kan därför variera.

Vänligen notera att vardagsrummen ofta är rymliga, medan sovrummen är små. Man kan inte förvänta sig att det finns en garderob för varje person, gäller även nyare hus. Köksutrustningen kan variera, men det finns alltid minst porslin och annan utrustning för det antal personer, som huset är avsett för.

Husen är utrustade med täcken och kuddar för avsett antal personer.

Sänglinne (lakan, örngott, påslakan), handdukar, kökshanddukar, bordsdukar, rengöringsmedel, toalettpapper och liknande skall du själv ta med, om inget annat anges i husbeskrivningen eller i färdhandlingarna. Sänglinne kan beställas hos respektive servicekontor. Kuddar och täcken finns för det antal, som huset är avsett för.

I en del semesterhus kan trappor och stegar till övre plan vara branta och utan ledstång. I vissa hus kan takhöjden vara lägre än normalt. När det står utemöbler i husbeskrivningen, så betyder det i regel att det finns ett bord och fyra stolar. Liggstolar, dynor samt parasoll hör normalt inte till husets basinredning. En del hus har trädgårdsmöbler av hög standard. Titta efter symbolen i husbeskrivningen.

3. Renovering

När det finns angivet ett renoveringsår i husbeskrivningen, betyder det inte alltid att hela huset har renoverats. Det kan vara enstaka rum som t ex badrummet eller köket, som renoverats.

4. Sovrum/sängar

Sovrummen i semesterhus kan ofta vara små och sängarna ca 70/85 x 180/190 cm. Madrasserna är ofta av skumgummi. Ett loft är oftast ett öppet vindsrum med snedtak och madrasser på golvet, som nås via en smal och brant trappa. Loftet passar inte så bra för vuxna/äldre personer, men är däremot mycket populärt hos lite större barn. Annex är en tillbyggnad eller gäststuga, oftast av sämre standard och utan värme. Barnsäng (för barn 0-3 år) kan beställas i förväg eller medtagas, såvida det inte ingår i semesterhusets utrustning (se husbeskrivningen). Sängkläder och sänglinne för barnsängen måste man alltid ta med själv.

5. Badrum/WC

Badrumsinredningen kan vara av en annan standard än huset för övrigt. Badrummet kan också vara litet. Duschen kan vara ansluten till en handdusch eller till badkaret, dvs inte alltid en separat dusch. Varmvattnet kommer oftast från en varmvattenberedare på ca 50 liter. Den kan vara ansluten till ett automatiskt elsparprogram och får därför inte stängas av. Många hus har en egen septiktank. Blöjor, bomull, bindor och liknande får inte slängas i toaletten.

6. Hus med swimmingpool

När man beställer ett semesterhus minst 3 dagar före ankomst är inomhuspoolen uppvärmd till ca 24-25 grader vid ankomst. Använd aldrig tvål, schampo eller liknande i poolen eller bubbelpoolen. Utomhuspoolen kan användas från ca 15 juni till ca 31 augusti – beroende på vädret. Utanför denna period kan poolen vara utan vatten.

Vänligen notera att utomhuspooler oftast inte är uppvärmda, utan värms av lufttemperaturen.

Poolen kontrolleras rutimässigt under vistelsen.

7. TV, parabol och Internet

I semesterhus med TV kan man oftast se DR1 och danska TV2. Kvaliteten kan variera beroende på semesterhusets läge. Justeringar eller får inte göras.

Semesterhus med TV har ofta tillgång till gratiskanaler. Betalningskanaler måste väljas till, som respektive husägare ev ordnar med. Då de flesta hus tar emot signalen via antenn, kan kvaliteten vara avhängig av semesterhusets läge Kvaliteten kan variera beroende på semesterhusets läge. Justeringar eller får inte göras.

Internet är en extra service som semesterhusägaren erbjuder. På grund av eventuell otillräcklig uppkoppling i semesterhuset, varierande datavolym och hastighet påtar sig NOVASOL inget ansvar för dålig förbindelse, otillräcklig uppkoppling, kabel- och antennproblem samt annan force majeure. Det finns flera olika internetförbindelser/bedband, t ex via kabel, Wimax (trådlös teknologi), Fiber, 3G (trådlöst mobilt bredband), xDSL (fx ADSL). De olika produkterna har olika fördelar och begränsningar. En del semesterhus är redan utrustade med PC. Om du har frågor om en speciell internetuppkoppling, så är du välkommen att kontakta det aktuella servicekontoret eller NOVASOL. I några semesterhus finns det tillgång till Internet. Vi vill göra er uppmärksamma på, att det endast får användas av myndiga gäster och att den måste följa gällande lagstiftning. Om det visar sig vid senare tillfälle, att överträdelser har begåtts, kommer vi att samarbeta med myndigheterna.

8. Tomten

Många av våra semesterhus ligger på en naturtomt. Det kan betyda att man inte alltid kan utnyttja hela tomten. Den kan t. ex. bestå av högt gräs, vildvuxna ängar, skog och klitter.

Tänk på att tomten vid ett nybyggt semesterhus inte alltid har en riktig gräsmatta och buskar samt att infarten kan sakna det sista gruslagret.

Om det står i beskrivningen att tomten är inhägnad, betyder det inte att det är stängt och att husdjur kan springa fritt omkring på tomten.

9. Avstånd

Alla avstånd är cirka avstånd och uppskattade den s k fågelvägen till närliggande badmöjlighet och kan endast ses som orienteringshjälp. Avstånden är från tomten till närmaste kust (hav, fjord eller sjö). Det avser alltså inte alltid till närmaste strand eller friluftsbad.

Avståndet till affärer avser till närmaste affär, minilivs eller supermarknad. OBS! Det kan vara så att en del affärer endast har öppet under högsäsong. Detta betyder att avstånden under övriga säsonger kan vara betydligt längre. NOVASOL kan inte hållas ansvariga för, om en affär eller restaurang läggs ner.

10. Deposition och acontobetalning av förbrukningskostnader

Enligt semesterhusägarens önskemål måste du ibland erlägga ett belopp avseende förbrukningskostnader och i vissa fall även en deposition. Förbrukningskostnader och deposition betalas antingen tillsammans med hushyran eller vid nyckelutlämningen. Acontobetalning av förbrukningskostnader gäller som säkerhet för energiförbrukning och liknande. Depositionen gäller som en säkerhet för husägaren vid eventuella skador eller brister vid t ex städning. Depositionen kan variera bl a beroende på husets storlek, inredning och utrustning, som t ex roddbåt, motorbåt, och liknande. Den kan också bero på hyrestidens längd och för vilket ändamål, som semesterhuset hyrs.

Om hyresgästen ingår avtal direkt med semesterhusägaren – utanför avtalet med NOVASOL som förmedlare – om att hyra extrautrustning, som t ex båtmotor, kan hyresgästen krävas på extra deposition. Storleken på acontobetalningen av förbrukningskostnaderna och depositionen finns angivet på hyresbeviset, i katalogen och/eller på internet.

Avräkning av acontobetalningen av förbrukningskostnaderna och depositionen sker senast 3 veckor efter avresan från semesterhuset. I vissa fall avräknas det redan vid avresan från huset.

Vid ev skador och bristande städning, kan det tas ut en extraavgift, som i så fall dras av innan återbetalning av depositionen sker.

Skulle detta belopp överstiga den erlagda depositionen eller förbrukningskostnaderna vara större än acontot, kan tilläggsbetalningen antingen ske på plats eller i efterskott.

NOVASOL, semesterhusägaren eller dennes representant har, när det gäller en ungdomsgrupp se pkt 2.2, hyra av semesterhuset längre än 14 dagar eller när semesterhuset hyrs för andra syften än semester – rätt att ta ut en högre deposition motsvarande SEK 4.300,- för varje person, som huset semesterhuset hyrs ut till. Det kan även tas ut betalning för en eller flera slutstädningar – beroende på hyresperiodens längd.

11. Förbrukningskostnader/värme

Alla mätare skall avläsas direkt efter ankomst och vid avresa. Det är inga decimaler på elmätaren, dvs elmätaren visar hela kWh. Även eventuella röda siffror är hela kWh.

Om du kommer till huset senare än den bokade ankomstdagen eller reser därifrån tidigare, är det NOVASOLs avläsning av elmätaren som gäller. Förbrukningskostnaderna för hela bokningsperioden kommer att debiteras.

Under perioden 1 november – 31 mars kommer huset att vara uppvärmt till 15 grader vid ankomst – förutsatt att bokningen är gjord senast 3 dagar före ankomst. Denna period kommer din elavläsning att gälla. Under perioden 1 april – 31 oktober är det däremot NOVASOL s elavläsning som gäller. Skillnaden på din egen och NOVASOLs avläsning kommer att vara större vid pool- och bubbelbadhus, då det går åt mer energi i dessa hus.

I de flesta semesterhus i Danmark måste man även betala för vattenförbrukningen. Hyresgästen ska betala för energiförbrukning under hela hyran, även om hyresgästen inte har använt stugan under hela hyresperioden.

12. Städning

Semesterbostaden skall städas och göras rent, så att nästa gäst kan flytta in i en välstädad semesterbostad. Utcheckning från semesterbostaden är senast kl. 10.00 på avresedagen. Om semesterbostaden inte har städats ordentligt, blir gästen debiterad i efterhand för extra städning eller bli avdraget från den inbetalda depositionen. Om det är kvar mer sopor än normalt har NOVASOL rätt att debitera gästen för extra soppåsar. Vänligen notera att städmaterial så som rengöringsmedel, skurtrasor, diskmedel etc. inte är en del av standardutrustningen för semesterbostaden. 
Om slutstädning, sänglinnen och sänglinne/handduk är obligatoriskt, och i de fall dessa tre produkter inte är inkluderat i hyresbeloppet, kommer hyresbeloppet vara markerat med en stjärna (*). Priserna för obligatoriska tilläggskostnader kommer att ingå i husbeskrivningen och kommer att bli tillägg på hyresbeloppet. Slutstädning kan beställas vid bokningstillfället eller upp till 5 dagar före avresa genom kontakt med lokalkontoret. 
Även om gästen har beställt slutstädning eller om slutstädning är obligatorisk, måste man som hyresgäst överlämna semesterbostaden i rent skick, möbler skall återställas till ursprungsplats, köket rengöras, tvättmaskin och diskmaskin skall tömmas och disken diskas. Det är viktigt att komma ihåg kyl, frys, ugn och utegrill. Man får inte lämna kvar matrester, sopor eller flaskor, detta skall avlägsnas från semesterbostaden.   
Husägaren eller kontaktpersonen kan i de fall hyresgästerna är en ungdomsgrupp, kräva en obligatorisk slutstädning. Husägaren eller kontaktpersonen kan även kräva obligatorisk städning efter 14 dagar om hyresperioden överstiger 21 dagar.

13. Husdjur

En del husägare vill inte att gästerna tar med husdjur till deras hus. Om så är fallet finns en symbol i husbeskrivningen. NOVASOL kan däremot inte garantera, att det aldrig varit ett husdjur i semesterhuset. Det är dock viktigt att respektera förbudet. Om det skulle visa sig att man har med husdjur ändå, kan man bli ombedd att avlägsna det.

Husdjur får gärna följa med till de semesterhus, där det finns en hundsymbol. Meddela vänligen detta, att du tar med husdjur, redan vid bokningen. Se också till att husdjuret fått nödvändig vaccination och att du har de dokument som krävs.

När husdjur är tillåtet, kan man ta med max 2 djur. I Sydeuropa gäller dock endast 1 husdjur, om inget annat anges. Om man skulle vilja ta med fler husdjur, måste husägaren tillfrågas.

Semester med häst

NOVASOL påtar sig inget ansvar för eventuella skador som uppstår i samband med medtagande av häst till semesterhuset. Detta gäller även husets inventarier och byggnader. Vi rekommenderar att det tecknas en ansvarsförsäkring före ankomst.

14. Rökfritt hus

Rökning är inte tillåtet i semesterhuset, om inte annat anges särskilt. Det betyder emellertid inte att det aldrig har funnits någon rökning i stugan.

15. Kataloginformation

Denna information gäller vid bokning för såväl katalog som internet i kombination med våra gällande hyresvillkor.

16. Insekter/möss/allergi

Allergi generellt: NOVASOL påtar sig inte ansvar för gästens allergiska reaktioner i ett semesterhus. Man kan t ex som allergiker inte räkna med att det aldrig funnits djur i semesterhuset, även om husdjur inte är tillåtet.

I semesterhus som ligger mitt ute i naturen, måste man räkna med att det kan finnas insekter. Detta gäller t ex silverfisk, myror, getingar, gråsuggor och spindlar. Spindelväv kan komma på mycket kort tid, även om huset är städat. NOVASOL kan därför inte vara ansvarig för detta. Det går inte heller alltid att förhindra, att det kan finnas möss. Vänligen informera husägarens/dennes representant eller det lokala servicekontoret vid större insektsangrepp, så det kan avhjälpas.

17. Byggarbete/oväsen

NOVASOL kan inte påverka om det skulle byggas i områdena runt våra semesterhus. Det kan förekomma oväsen från nybygge eller renoveringsarbete i närheten av semesterhuset. Även om man själv är på semester, så fortsätter ju vardagen bland lokalbefolkningen, Om semesterhuset ligger i närheten av en flygplats, kan visst oväsen förekomma därifrån.

I följande områden kan det förekomma oväsen på grund av militärövningar.

Jyllands västkust: Römö, Blåvand, Vejers, runt Oksböl, Nymindegab, Tranum, Bjerregård (Hegnet), Rödhus och Blokhus, Lökken. Nordsjälland: Själlands Odde, Jägerpris. Östjylland: Halk (öst om Haderslev), Hevring (öst om Randers). Bornholm: Raghammer (öst om Boderne och väst om Vestre Sömark). I områden Stampen och Arnager, söder om Rönne kan det också förekomma väsen från civilflyg.

18. Problem/reklamationer

Skulle du mot förmodan hitta brister vid semesterhuset eller bland inventarier vid ankomst, så ber vi dig att genast kontakta det lokala servicekontoret/representanten inom 72 timmar efter du har upptäckt det. Denna reklamation kan inte göras via mail, utan måste göras per telefon eller vid personligt besök på servicekontoret. Om huset inte är ordentligt städat – måste detta anmälas med en gång! Leder detta inte till en tillfredställande lösning inom rimlig tid, ta då vänligen kontakt med aktuellt lokalkontor eller ring vår kundservice +45 97 97 57 57. De kommer då att försöka lösa problemet. En ev prisreduktion av hyresbeloppet kommer först i fråga, om problemet inte kunnat avhjälpas.

Skulle det krävas en väldigt stor insats för att lösa problemet, kan det bli tal om ett ersättningshus istället. Detta kommer att avgöras av NOVASOL.

Vi ber dig att alltid ta namnet, på den NOVASOL-medarbetare, som du talat med. Dessutom åligger det dig som gäst att försöka se till att skadan, bristen eller följdskadorna inte förvärras samt att även hålla nere ev ekonomisk förlust för husägaren och NOVASOL så mycket som möjligt.

Vid en eventuell reklamation måste NOVASOL få rimlig tid att åtgärda eller förbättra skadan. Avbrytande av vistelsen utan ha avtalat det med NOVASOL sker på ditt eget ansvar och risk. Du riskerar att förlora hyran och/eller att gå miste om rätten till ersättning. Detta beror på, att du vid avresa omöjliggör för NOVASOL att avhjälpa eller delvis avhjälpa skadan samt även en eventuell omplacering.

Om en reklamation på plats, enligt ditt sätt att se det, inte leder till en tillfredställande lösning, ber vi dig att skicka en skriftlig reklamation till NOVASOL. Vänligen uppge bokningsnummer, så att vi lätt kan få fram underlagen och behandla ärendet. Reklamationen skall skickas in senast 14 dagar efter hyresperiodens slut till NOVASOL AB, Box 141, Bifrostgatan 38, SE 431 22 Mölndal eller på mail NOVASOL@NOVASOL.se. NOVASOL accepterar inte en reklamation, som baseras på att andra gäster eventuellt fått ett bättre semesterhus, än det som beskrivits i katalogen. NOVASOL gör sitt bästa för att tillmötesgå sina gästers speciella önskemål, t ex om semesterhusets läge, men kan inte garantera det. En eventuell ersättning omfattar bara direkta ekonomiska skador. NOVASOL eller husägaren kan inte ta ansvar för indirekta, ekonomiska skador (följdskador) eller skador av icke ekonomiskt slag (ideella skador).

19. Goda råd och mer information

Mer information om varje land finns på www.NOVASOL.se

El/vattentillgång

Under mycket varma somrar eller perioder med lite regn, kan det bli problem med vatten- och elförsörjningen. Detta kan NOVASOL tyvärr inte råda över. Vid dessa tillfällen, vänligen kontakta husägaren eller dennes representant för att få hjälp. Det kan förekomma att vattnet ibland kan vara brunfärgat, vilket är helt ofarligt.

Försäkring och pass

Glöm inte att ta med bilens registreringsbevis samt körkort. Vänligen medtag en kopia av alla gästernas identitetshandling eller pass.

Båt/fiske

För att kunna skaffa ett fiskekort, måste man ha med sig sitt fiskekort hemifrån också. Fiskekort är obligatoriskt och kan köpas på en del servicekontor, lokala turistbyråer, de flesta postkontor, i större fiskesportaffärer samt på internet under www.fisketegn.dk. Om det hör en båt till huset, kan den användas under maj – september, beroende på vädret. Tänk på att de rekommenderade flytvästarna inte hör till utrustningen. Båten användes på eget ansvar.

Centralvärme

Med centralvärme menas, att huset är försett med egen värmeproduktion som t ex en värmekälla med fast bränsle som kol eller trä.

Lekredskap

Med lekredskap menas antingen gunga, sandlåda, gungbröda, lekstuga, ruschkana eller en kombination av dessa. Användet av lekredskap sker på eget ansvar.

Grill

Det finns grill i många semesterhus. Ibland kan den behöva rengöras innan man kan använda den. Det kan t ex bero på att den inte använts på länge. Detta betyder emellertid inta att man inte skall göra rent grillen före avresa från huset.

Bastu

Undvik att hälla vatten på bastuaggregatet, då det kan medföra skador eller strömavbrott.

Solarium

Solariet sitter ofta ovanför en av sängarna. Vi rekommenderar att det inte används av personer under 18 år.

GPS koordinator i vägbeskrivnngen

De GPS koordinator som anges i vägbeskrivningen är inte alltid ända fram till huset och vi reserverar för oss för ev felaktigheter. GPS koordinaterna visar så nära husadressen som möjligt, vilket kan vara närmaste väg, vägkorsning eller liknande. Om nyckeln inte hämtas vid semesterhuset, visar GPS koordinatorn till nyckelutlämningsstället. Var därför noga med att titta efter före avresan hemifrån, om GPS koordinaterna motsvarar semesterhusets adress.

I Kroatia, Slovenia, Albania, Montenegro: GPS-koordinaterna leder alltid fram till själva semesterhuset/lägenheten.

Nyckel

Oftast får man bara en nyckel, oavsett hur många personer man kan vara i semesterhuset.

Badlands-hus

NOVASOL har inget inflytande över öppningstider eller om de är stängda på grund av t ex renovering och kan därför heller inte ta ansvar för detta.

Ved till braskamin/öppen spis

Ved ingår inte i hyresbeloppet, men kan köpas i de flesta livsmedelsaffärer eller på bensinstationer. Ved, som finns på tomten eller ligger i huset, är husägarens privata och får inte användas, utan husägarens tillstånd. Strandved eller ved från skogen bör av hälsoskäl inte användas.

Valutaväxling

Vänligen använd uttagsautomater eller gå till närmaste bank.

Läkare, tandläkare, apotek och dylikt

Tyvärr kan det ju hända under en semester i Danmark att man måste söka läkare, tandläkare. Våra servicekontor såväl som Hotline, hjälper gärna till med adress och telefonnummer under våra öppningstider på +45 97 97 57 57. Utanför våra öppningstider hänvisar vi till en App på smartphonen med information om akut medicinsk hjälp. Appen finns på AkutDanmark i Appstore eller Google Play. Den kan laddas ner mot en liten kostnad. NOVASOL har inget inflytande över denna App och kan inte ta ansvar för innehållet. Ev kontakt kan tas på infonewish@newish.dk. Vänligen notera att informationen ges på danska, engelska och tyska.

Semesterhusuthyrarnas branschförening

NOVASOL är medlem av Feriehusudlejernes Brancheforening, som har upprättat en reklamationsnämnd,s om behandlar klagomål från gäster, som inte har kommit fram till en tillfredställande lösning med uthyrningsföretaget. Läs mer på www.fbnet.dk