Värt att veta - inför din semester i Bulgarien

Värt att veta inför din semester i Bulgarien

Följande information är värdefull och bra att veta när du planerar din semester i ett av våra semesterhus.

1. Ankomst och avresa

På hyresbeviset finns information om när man kan få tillträde till huset samt när det skall lämnas på avresedagen. De ankomst- och avresetider som finns på hyresbeviset gäller alltid. Om inget anges ska avresa från huset alltid ske senast 10.00. Nyckeln lämnas normalt endast ut mot uppvisande av hyresbeviset.

Om du blir försenad, är det viktigt att meddela husägaren eller dennes representant. Husägaren uppskattar alltid att få besked om ankomsttiden, även om den är inom den normala tiden. Använd talongen från färdhandlingarna. Senare ankomst än angivet är endast möjligt, om du kommit överens med husägaren om detta. I vissa fall kan senare ankomst accepteras, om en avgift betalas till husägaren. Det är oftast husägaren som står för nyckelutlämningen. Vi ber om förståelse för att de inte alltid är så språkkunniga.

2. Semesterhusets storlek och inredning

Det kvm-tal som anges i katalogen är baserat på husets ytterväggar. Det betyder att husets innermått kan vara upp till 15% mindre. De flesta semesterhusen är privatägda och inredda efter husägarens personliga smak och kan därför variera.

Husen är utrustade med täcken och kuddar för avsett antal personer.

Sänglinne (lakan, örngott, påslakan), handdukar, kökshanddukar, bordsdukar, rengöringsmedel, toalettpapper och liknande skall du själv ta med, om inget annat anges i husbeskrivningen eller i färdhandlingarna.

I en del semesterhus kan trappor och stegar till övre plan vara branta och utan ledstång. I vissa hus kan takhöjden vara lägre än normalt. När det står ”utemöbler” i husbeskrivningen, så betyder det i regel att det finns ett bord och fyra stolar. Liggstolar, dynor samt parasoll hör normalt inte till husets basinredning. En del hus har trädgårdsmöbler av hög standard. Titta efter symbolen i husbeskrivningen.

3. Renovering

När det finns angivet ett renoveringsår i husbeskrivningen, betyder det inte alltid att hela huset har renoverats. Det kan vara enstaka rum som t ex badrummet eller köket, som renoverats.

4. Sovrum/sängar

Sovrummen i semesterhus kan ofta vara små och sängarna ca 70/85 x 180/190 cm. Grandlit är en dubbelsäng som är ca 130 cm bred och avsedd för 2 personer.

Dubbelsängar är ca 140-180 cm breda. Madrasserna är ofta av skumgummi. Det kan också ibland finnas sov fåtöljer eller bäddsoffor, utan att det särskilt anges i husbeskrivningen. I vissa fall kan madrassen ligga på golvet i en träram. Sovplatserna har ofta ett frottéöverdrag för att skydda madrassen. OBS! Sänglinne måste alltid användas på sovplatserna. Ett loft är oftast ett öppet vindsrum med snedtak och madrasser på golvet, som nås via en smal och brant trappa. Loftet passar inte så bra för vuxna/äldre personer, men är däremot mycket populärt hos lite större barn.

Annex är en tillbyggnad eller gäststuga, oftast av sämre standard och utan värme. I en del hus kan det vara ont om skåpsplats och inte en garderob till var och en.

5. Badrum/WC

Badrumsinredningen kan vara av en annan standard än huset för övrigt. Badrummet kan också vara litet. Duschen kan vara ansluten till en handdusch eller till badkaret, dvs inte alltid en separat dusch. Varmvattnet kommer oftast från en varmvattenberedare på ca 50 liter. Den kan vara ansluten till ett automatiskt elsparprogram och får därför inte stängas av. Många hus har en egen septiktank. Blöjor, bomull, bindor och liknande får inte slängas i toaletten.

6. Hus med swimmingpool

När man beställer ett semesterhus minst 3 dagar före ankomst är inomhuspoolen uppvärmd till ca 24-25 grader vid ankomst. Använd aldrig tvål, schampo eller liknande i poolen eller bubbelpoolen. Utomhuspoolen kan användas från ca 15 juni till ca 31 augusti – beroende på vädret. Utanför denna period kan poolen vara utan vatten.

Vänligen notera att utomhuspooler oftast inte är uppvärmda, utan värms av lufttemperaturen.

7. TV, parabol och Internet

I semesterhus med TV utan parabol kan man bara se TV-program från det aktuella landet. I semesterhus med parabol finns en parabolantenn, oftast riktad mot tyska eller lokala kanaler och i Ungern och Polen på internationella kanaler. Kvaliteten kan variera beroende på semesterhusets läge. Ev. justeringar eller ändringar kan endast göras mot betalning och efter överenskommelse med husägaren. Vi vill också påpeka att även om det står i husbeskrivningen att det finns flera TV-apparater, betyder det inte alltid att man kan se på olika program samtidigt. Extra-TVn är oftast inställd på samma kanal eller avsedd för DVD eller spelkonsoller.

Internet är en extra service som semesterhusägaren erbjuder. På grund av eventuell otillräcklig uppkoppling i semesterhuset, varierande datavolym och hastighet påtar sig NOVASOL inget ansvar för dålig förbindelse, otillräcklig uppkoppling, kabel- och antennproblem samt annan force majeure. Där det anges att det finns internet, betyder det att det finns anslutning. Det kan förekomma en extra kostnad, som betalas på plats. Vid frågor – före själva semestern - om en speciell internetuppkoppling, vänligen kontakta NOVASOL, så undersöker vi. I några semesterhus finns det tillgång till Internet. Vi vill göra er uppmärksamma på, att det endast får användas av myndiga gäster och att den måste följa gällande lagstiftning. Om det visar sig vid senare tillfälle, att överträdelser har begåtts, kommer vi att samarbeta med myndigheterna.

8. Tomten

Många av våra semesterhus ligger på en naturtomt. Det kan betyda att man inte alltid kan utnyttja hela tomten. Den kan t. ex. bestå av högt gräs, vildvuxna ängar, skog och klitter. Ibland kan det finnas en köksträdgård vid tomten. Detta gör att det inte alltid stämmer överens med det kvm-antal som uppgivits.

Tänk på att tomten vid ett nybyggt semesterhus inte alltid har en riktig gräsmatta och buskar samt att infarten kan sakna det sista gruslagret.

Tillfartsvägen till semesterhuset är sällan asfalterad och är därför inte lämplig för sportbilar eller bilar med låg kaross. I vissa områden kan vägarna vara mycket sämre än normalt.

Om det står i beskrivningen att tomten är inhägnad, betyder det inte att det är stängt och att husdjur kan springa fritt omkring på tomten.

Garagen i Sydeuropa och Polen är oftast avsedda för små bilar.

9. Avstånd

Alla avstånd är cirka avstånd och uppskattade den s k fågelvägen till närliggande badmöjlighet och kan endast ses som orienteringshjälp. Avstånden är från tomten till närmaste kust (hav, fjord eller sjö). Det avser alltså inte alltid till närmaste strand eller friluftsbad.

Avståndet till affärer avser till närmaste affär, minilivs eller supermarknad. OBS! Det kan vara så att en del affärer endast har öppet under högsäsong. Detta betyder att avstånden under övriga säsonger kan vara betydligt längre. NOVASOL kan inte hållas ansvariga för, om en affär eller restaurang läggs ner.

10. Deposition och acontobetalning av förbrukningskostnader

Enligt semesterhusägarens önskemål måste du ibland erlägga ett belopp avseende förbrukningskostnader och i vissa fall även en deposition. Förbrukningskostnader och deposition betalas antingen tillsammans med hushyran eller vid nyckelutlämningen. Acontobetalning av förbrukningskostnader gäller som säkerhet för energiförbrukning och liknande. Depositionen gäller som en säkerhet för husägaren vid eventuella skador eller brister vid t ex städning. Depositionen kan variera bl a beroende på husets storlek, inredning och utrustning, som t ex roddbåt, motorbåt, och liknande. Den kan också bero på hyrestidens längd och för vilket ändamål, som semesterhuset hyrs.

Om hyresgästen ingår avtal direkt med semesterhusägaren – utanför avtalet med NOVASOL som förmedlare – om att hyra extrautrustning, som t ex båtmotor, kan hyresgästen krävas på extra deposition. Storleken på acontobetalningen av förbrukningskostnaderna och depositionen finns angivet på hyresbeviset, i katalogen och/eller på internet.

Avräkning av acontobetalningen av förbrukningskostnaderna och depositionen sker senast 3 veckor efter avresan från semesterhuset. I vissa fall avräknas det redan vid avresan från huset.

Vid ev skador och bristande städning, kan det tas ut en extraavgift, som i så fall dras av innan återbetalning av depositionen sker.

Skulle detta belopp överstiga den erlagda depositionen eller förbrukningskostnaderna vara större än acontot, kan tilläggsbetalningen antingen ske på plats eller i efterskott.

NOVASOL, semesterhusägaren eller dennes representant har, när det gäller en ungdomsgrupp se pkt 2.2, hyra av semesterhuset längre än 14 dagar eller när semesterhuset hyrs för andra syften än semester – rätt att ta ut en högre deposition motsvarande SEK 4.300,- för varje person, som huset semesterhuset hyrs ut till. Det kan även tas ut betalning för en eller flera slutstädningar – beroende på hyresperiodens längd.

11. Förbrukningskostnader/värme

Kostnader för värme, som inte ingår i hyran, avräknas före avresan direkt med husägaren eller dennes representant. Möjlighet till värme (tid på året, tid på dagen, maxtemperatur) regleras av gällande lagar. Generellt kan man räkna med att värme finns från november till april. Detta betyder att husen inte kan värmas upp under den resterande delen av året. Även där värmen enligt husbeskrivningen ingår i hyran, gäller de generella värmereglerna. Hyresgästen ska betala för energiförbrukning under hela hyran, även om hyresgästen inte har använt stugan under hela hyresperioden.

12. Städning

Semesterbostaden skall städas och göras rent, så att nästa gäst kan flytta in i en välstädad semesterbostad. Utcheckning från semesterbostaden är senast kl. 10.00 på avresedagen. Om semesterbostaden inte har städats ordentligt debiteras det en tilläggskostnad för extra städning eller så görs avdrag från den inbetalda depositionen. Vänligen notera att städmaterial så som rengöringsmedel, skurtrasor, diskmedel etc. inte är en del av utrustningen för semesterbostaden. 
Om slutstädning, sänglinnen och sänglinne/handduk är obligatorisk och dessa tre produkter inte är inkluderat i hyresbeloppet, kommer priset visas med en stjärna (*). Även om slutstädning har beställts eller om det är obligatorisk slutstädning, måste semesterhuset lämnas i ett rent skick, vilket menas att, möbler skall återställas till ursprungsplats, köket rengöras, tvättmaskin och diskmaskinen skall tömmas och disken diskas. Det är viktigt att komma ihåg kyl, frys, ugn och utegrill. Man får inte lämna kvar matrester, sopor eller flaskor,  detta skall avlägsnas från semesterbostaden.   
Husägaren eller kontaktpersonen kan, i de fall hyresgästerna är en ungdomsgrupp, kräva en obligatorisk slutstädning. Om hyresperioden överstiger 21 dagar, kan husägaren eller kontaktpersonen kräva obligatorisk städning efter 14 dagar och därefter veckovis.

13. Husdjur

En del husägare vill inte att gästerna tar med husdjur till deras hus. Om så är fallet finns en symbol i husbeskrivningen. NOVASOL kan däremot inte garantera, att det aldrig varit ett husdjur i semesterhuset. Det är dock viktigt att respektera förbudet. Om det skulle visa sig att man har med husdjur ändå, kan man bli ombedd att avlägsna det.

Husdjur får gärna följa med till de semesterhus, där det finns en hundsymbol. Meddela vänligen detta, att du tar med husdjur, redan vid bokningen. Se också till att husdjuret fått nödvändig vaccination och att du har de dokument som krävs.

När husdjur är tillåtet, kan man ta med max 2 djur. I Sydeuropa gäller dock endast 1 husdjur, om inget annat anges. Om man skulle vilja ta med fler husdjur, måste husägaren tillfrågas.

Semester med häst

NOVASOL påtar sig inget ansvar för eventuella skador som uppstår i samband med medtagande av häst till semesterhuset. Detta gäller även husets inventarier och byggnader. Vi rekommenderar att det tecknas en ansvarsförsäkring före ankomst.

14. Rökfritt hus

Rökning är inte tillåtet i semesterhuset, om inte annat anges särskilt. Det betyder emellertid inte att det aldrig har funnits någon rökning i stugan.

15. Kataloginformation

Denna information gäller vid bokning för såväl katalog som internet i kombination med våra gällande hyresvillkor.

16. Insekter/möss/allergi

Allergi generellt: NOVASOL påtar sig inte ansvar för gästens allergiska reaktioner i ett semesterhus. Man kan t ex som allergiker inte räkna med att det aldrig funnits djur i semesterhuset, även om husdjur inte är tillåtet.

I semesterhus som ligger mitt ute i naturen, måste man räkna med att det kan finnas insekter. Detta gäller t ex silverfisk, myror, getingar, gråsuggor och spindlar. Spindelväv kan komma på mycket kort tid, även om huset är städat. NOVASOL kan därför inte vara ansvarig för detta. Det går inte heller alltid att förhindra, att det kan finnas möss. Vänligen informera husägarens/dennes representant eller det lokala servicekontoret vid större insektsangrepp, så det kan avhjälpas.

17. Byggarbete/oväsen

NOVASOL kan inte påverka om det skulle byggas i områdena runt våra semesterhus. Det kan förekomma oväsen från nybygge eller renoveringsarbete i närheten av semesterhuset. Även om man själv är på semester, så fortsätter ju vardagen bland lokalbefolkningen, Om semesterhuset ligger i närheten av en flygplats, kan visst oväsen förekomma därifrån.

18.Problem/reklamationer

Skulle du mot förmodan hitta brister vid semesterhuset eller bland inventarier vid ankomst, ber vi dig att informera husägaren/dennes representant inom 72 timmar efter du har upptäckt det. Denna reklamation kan inte göras via mail, utan måste göras per telefon eller vid personligt möte med ägaren/dennes representant. Om huset inte är ordentligt städat – måste detta anmälas med en gång! Leder detta inte till en tillfredställande lösning inom rimlig tid, ta då vänligen kontakt med aktuellt lokalkontor eller ring vår kundservice +45 97 97 57 57. De kommer då att försöka lösa problemet. En ev prisreduktion av hyresbeloppet kommer först i fråga, om problemet inte kunnat avhjälpas.

Skulle det krävas en väldigt stor insats för att lösa problemet, kan det bli tal om ett ersättningshus istället. Detta kommer att avgöras av NOVASOL.

Vi ber dig att alltid ta namnet, på den NOVASOL-medarbetare, som du talat med. Dessutom åligger det dig som gäst att försöka se till att skadan, bristen eller följdskadorna inte förvärras samt att även hålla nere ev ekonomisk förlust för husägaren och NOVASOL så mycket som möjligt.

Vid en eventuell reklamation måste NOVASOL få rimlig tid att åtgärda eller förbättra skadan. Avbrytande av vistelsen utan ha avtalat det med NOVASOL sker på ditt eget ansvar och risk. Du riskerar att förlora hyran och/eller att gå miste om rätten till ersättning. Detta beror på, att du vid avresa omöjliggör för NOVASOL att avhjälpa eller delvis avhjälpa skadan samt även en eventuell omplacering.

Om en reklamation på plats, enligt ditt sätt att se det, inte leder till en tillfredställande lösning, ber vi dig att skicka en skriftlig reklamation till NOVASOL. Vänligen uppge bokningsnummer, så att vi lätt kan få fram underlagen och behandla ärendet. Reklamationen skall skickas in senast 14 dagar efter hyresperiodens slut till NOVASOL AB, Bifrostgatan 38, Box 141, 431 22 Mölndal, Sverige eller på mail NOVASOL@NOVASOL.se. NOVASOL accepterar inte en reklamation, som baseras på att andra gäster eventuellt fått ett bättre semesterhus, än det som beskrivits i katalogen. NOVASOL gör sitt bästa för att tillmötesgå sina gästers speciella önskemål, t ex om semesterhusets läge, men kan inte garantera det. En eventuell ersättning omfattar bara direkta ekonomiska skador. NOVASOL eller husägaren kan inte ta ansvar för indirekta, ekonomiska skador (följdskador) eller skador av icke ekonomiskt slag (ideella skador).

19. Goda råd och mer information

Mer information om varje land finns på www.NOVASOL.se

Turistskatt

I vissa områden måste man betala turistskatt. Den betalas på plats direkt till husägaren. Beloppet varierar från region till region. Vid ankomst visas legitimation (pass eller id-kort) till vissa ägare eller servicebyrån for registrering.

El/vattentillgång

Under mycket varma somrar eller perioder med lite regn, kan det bli problem med vatten- och elförsörjningen. Detta kan NOVASOL tyvärr inte råda över. Vid dessa tillfällen, vänligen kontakta husägaren eller dennes representant för att få hjälp. Det kan förekomma att vattnet ibland kan vara brunfärgat, vilket är helt ofarligt.

Försäkring och pass

Glöm inte att ta med bilens registreringsbevis samt körkort. Vänligen medtag en kopia av alla gästernas identitetshandling eller pass.

Båt/fiske

Fiskekort kan oftast köpas på turistbyråerna, som även kan lämna mer information. Om det hör en båt till huset, kan den användas under maj – september, beroende på vädret. Tänk på att de rekommenderade flytvästarna inte hör till utrustningen. Båten användes på eget ansvar.

Centralvärme

Med centralvärme menas, att huset är försett med egen värmeproduktion som t ex en värmekälla med fast bränsle som kol eller trä.

Lekredskap

Med lekredskap menas antingen gunga, sandlåda, gungbröda, lekstuga, ruschkana eller en kombination av dessa. Användet av lekredskap sker på eget ansvar.

Grill

Det finns grill i många semesterhus. Ibland kan den behöva rengöras innan man kan använda den. Det kan t ex bero på att den inte använts på länge. Detta betyder emellertid inta att man inte skall göra rent grillen före avresa från huset.

Bastu

Undvik att hälla vatten på bastuaggregatet, då det kan medföra skador eller strömavbrott.

Solarium

Solariet sitter ofta ovanför en av sängarna. Vi rekommenderar att det inte används av personer under 18 år.

GPS koordinator i vägbeskrivnngen

De GPS koordinator som anges i vägbeskrivningen är inte alltid ända fram till huset och vi reserverar för oss för ev felaktigheter. GPS koordinaterna visar så nära husadressen som möjligt, vilket kan vara närmaste väg, vägkorsning eller liknande. Om nyckeln inte hämtas vid semesterhuset, visar GPS koordinatorn till nyckelutlämningsstället. Var därför noga med att titta efter före avresan hemifrån, om GPS koordinaterna motsvarar semesterhusets adress.

I Kroatia, Slovenia, Albania, Montenegro: GPS-koordinaterna leder alltid fram till själva semesterhuset/lägenheten.